Zpět na články

Začínal u kopírky, dneska řídí transformace globálních firem

Filip Sýkora toho stihl za šest let v KPMG celkem dost. Začínal jako administrativní výpomoc, díky odvaze se ale záhy dostal k prvnímu klientskému projektu. Dokončil bakaláře a zkušenost z projektu ho přiměla změnit obor – z mezinárodních vztahů přesedlal na management. Odstátnicoval, stal se senior konzultantem v týmu Business Transformation a úspěšně dotáhl několik velkých projektů pro globální hráče na trhu.

Jak ses dostal do KPMG?  

Chtěl jsem brigádu v oboru, jenže jako student druhého ročníku moc takových příležitostí nemáš. V KPMG tehdy hledali administrativní výpomoc v oddělení Management Consulting, což mi přišlo jako super příležitost. Obsluhoval jsem kopírku a zpracovával cesťáky. 

A jako v pohádce, tam si tě někdo všiml?  

Přesně tak :). Jednou jsem s nějakým zapeklitým cesťákem pomohl Ondrovi Holkovi, již tehdy senior manažerovi, a ten mi řekl: kdybys něco potřeboval, přijď za mnou. Bez rozmýšlení jsem vypálil, že u kopírky být nechci a budu rád za cokoliv jiného. Ondra mi dal šanci a asi čtyři měsíce jsem vypomáhal na jednom projektu. Za to jsem mu dodnes vděčný.  

Co to bylo za projekt?  

Šlo o transformační projekt pro jednoho tuzemského mobilního operátora. Slučovaly se tři firmy a my sjednocovali všechny byznys procesy a nastavovali provozní model. Samozřejmě jsem začínal tak, že jsem dělal to, co mi kdo zadal. Ale měl jsem možnost pozorovat, jak to na takovém projektu chodí a učit se od těch zkušených.  

Tahle pracovní zkušenost tě přiměla změnit obor?  

Na mezinárodní vztahy jsem šel kvůli jazykům a přemýšlel jsem o kariéře v EU. Práce na projektu se ale mi zalíbila natolik, že jsem chtěl vědět, jak fungují velké firmy uvnitř, začaly mě zajímat podnikové finance nebo manažerské techniky, což je pro consulting ideální.  

V čem transformace nejčastěji spočívá?  

Je to různé. Řešíš vlastně fungování firmy, ať už jde o formování produktové strategie, optimalizaci procesů nebo vymýšlení nové strategie pro vstup na trh. Zaváděli jsme třeba datový sklad pro automatické zpracování účetních dat nebo hledali nesrovnalosti v procesech. Měl jsem identifikovat zaměstnance, kteří neodvádějí kvalitní práci, trochu jako George Clooney v Up In The Air :-).

Soustředíš se na nějaký sektor? 

Mám za sebou projekty v telekomunikacích, farmacii, energetice i dopravě.  

Jak dlouho takové projekty trvají? 

Je to různé. Projekty, na kterých jsem byl tak většinou kolem roku, ale i déle.  

Kolik je vás v transformačním týmu?  

Včetně mě a Ondry sedm. Každý máme různé znalosti a společně je formujeme do něčeho, co klienty „vystřelí ze židle“. Pokud potřebnou expertizu nemáme, oslovíme někoho z kolegů.  

Co je na tvé práci nejtěžší?  

Když začínáš projekt a přijdeš ke klientovi, máš tak dva týdny na to, abys zjistil, jak firma funguje. Přitom nováček má na rozkoukání minimálně tři měsíce zkušebky. Během chvíle musíš zapadnout a navodit důvěru, iniciuješ meetingy a workshopy… ale hlavně musíš sestavit plán činností, které budou probíhat a odhadnout, jak dlouho potrvají, kdo je bude dělat atd. Pro představu, jednodušší půlroční plán představuje cca 250 položek.  

Cítil jsi někdy svůj věk jako handicap? Ještě ti není ani 30… 

Úplně na každém projektu. Často sedí proti mně lidi ve věku mých rodičů a pochybnosti jsou ze začátku cítit. Není to jednoduché, na druhou stranu tě to hrozně posílí a posouvá dopředu.  

Co tě naopak nejvíc baví? V jednom rozhovoru jsi řekl, že různorodost a kontakt se zajímavými lidmi. Pořád to platí?  

Pořád to platí. Když chtějí lidi změnu, tak začnou pracovat pro někoho jiného. Já nemusím měnit zaměstnavatele, protože měním klienty :). Navíc je KPMG plná expertů, takže se můžu pořád učit. 

S Filipem můžeš v týmu Business Transformation pracovat, zrovna k sobě totiž hledá čerstvé absolventy, nebo studenty posledních ročníků vysokých škol. Podívej se na seznam volných pozic a dej nám o sobě vědět.

Volné pozice