Jana Fialová
Consultant, Management Consulting
Jana Fialová začala v KPMG jako byznysová analytička v týmu zaměřeném na zákaznickou zkušenost. Dnes dělá konzultantku v datovém týmu Lighthouse. Na Data Festivalu loni přednášela o monetizaci dat a v současnosti sdílí znalosti s našimi zahraničními pobočkami. Přečtěte si, jak u nás za dva a půl roku vyrostla.
Na základní škole ani gymplu jsem neměla vůbec jasno, co bych chtěla v životě dělat, protože mě vždycky zajímalo téměř všechno. Na konci gymplu nakonec vyhrála VŠE, protože mě bavily jazyky a na Fakultě mezinárodních vztahů se vyučovaly na dobré úrovni, navíc v kombinaci s ekonomickými předměty, což mě lákalo. Na VŠE jsem měla jen základní informatické předměty, a proto jsem rozhodně nečekala, že mě jednou budou živit data.
Během školy mě vzali na brigádu do farmakosmetické společnosti, kde jsem pro marketingové a salesové oddělení vyhodnocovala kampaně a sledovala prodeje produktů. Vyzkoušela jsem si ale také přípravu marketingových materiálů nebo spolupráci s influencery. Po dokončení školy mě lákal consulting. Na pohovor mě pozvali i do jiných firem ve velké čtyřce, ale tady v KPMG mi sedli manažeři nejvíce. Byli sympatičtí a příjemní. Dala jsem tedy na instinkt a nastoupila do týmu Customer & Digital. Během prvních měsíců jsem si vyzkoušela i různé projekty spojené s daty a uvědomila si, že bych se téhle oblasti chtěla věnovat. Nakonec jsem přestoupila do týmu Business Intelligence, který se později spojil se dvěma dalšími týmy zaměřenými na datovou analýzu a automatizaci, čímž vznikl Lighthouse. Dohromady je nás dnes kolem 30.
Zaměřuji se na data management. Pod tuhle oblast spadá například data governance, datová kvalita, metadata nebo master a reference data. S týmem vytváříme metodologie, které sdílíme s ostatními firmami sítě KPMG. Kolegům ze zahraničí předávám naše znalosti a zároveň vidím, v čem se liší problémy našich a jejich klientů. V rámci projektu děláme také mezinárodní průzkum o úrovni data managementu ve firmách v různých zemích. Vyplývá z něj, že firmy v Česku umějí s daty v průměru pracovat lépe než jinde. Stále ale mají co zlepšovat.
Aktuálně mi běží i dva projekty pro klienty. V automobilovém průmyslu pomáhám s implementací platformy, na které si výrobce bude vyměňovat data s trhy. V druhém projektu řeším ve spolupráci s francouzskou pobočkou KPMG nastavení řízení dat a datové kvality pro výrobce v potravinářství.
Tématem současnosti je monetizace dat. Právě o ní jsem mluvila s kolegy na KPMG Data festivalu. Na příkladu z automobilového průmyslu jsme ukázali, jak můžou firmy pracovat s daty, určit jejich hodnotu a monetizovat je. Účastníci nás sledovali živě přes YouTube a my jsme mluvili s rouškami jen na zvukaře a kameramany. Během workshopu jsme interagovali s publikem prostřednictvím otázek k zamyšlení, ale naživo by to určitě byl daleko lepší zážitek pro nás i diváky. Záznam je tady, podívejte se!
K nám do Lighthouse hledáme šikovné studenty i absolventy. Jestli by tě to bavilo, dej nám o sobě vědět a třeba příští projekt bude náš společný. A jestli už nějaké zkušenosti máš, taky se nám ozvi. Zrovna někoho hledáme k nám do týmu na oblast řízení dat.
Consultant, Management Consulting