Zpět na články

Jak jsem se stal prvním UX designerem v KPMG

Momentu, kdy mobilní aplikace, webová stránka nebo jiný digitální projekt spatří světlo světa, předchází zpravidla dlouhý proces, jehož důležitou součástí je UX/UI design. Právě tomu se v týmu Customer & Digital věnuje Ravil, který v blogu vysvětluje, co vlastně jako UX designer v KPMG dělá a jak se k atraktivnímu oboru vůbec dostal.

Co je to UX

Když se vyvíjí webovka, aplikace nebo jiná digitální platforma, je cílem UX designu zajistit, aby uživatel měl příjemný první dojem. UX design je ve zkratce proces vytváření produktů (digitálních nebo fyzických), které jsou užitečné a snadno použitelné. Jde o to, jak zlepšit zážitek z interakce s produktem, aby přinášel zákazníkům co největší hodnotu. Ruku v ruce s tímto konceptem jde user interface (UI) neboli uživatelské rozhraní, jenž určuje, jak budou vypadat tlačítka, formuláře, fonty a obrázky. Abychom to shrnuli, UX je funkčnost, zatímco UI je vzhled.

MicrosoftTeams-image (19)_1

2_1

Jak jsem se dostal k UX

Vždycky mě zajímalo, proč je jedna webová stránka pro uživatele přitažlivá a jinou po pár vteřinách zavře. Po prozkoumání této problematiky jsem si uvědomil, že pro tvorbu digitálního produktu, který bude pro uživatele co nejpříjemnější, existují určité zásady a pravidla.

Když jsem začal pracovat v oboru, měli jsme klienty, kteří nechápali, proč je UX fáze vůbec potřeba, a chtěli rovnou začít dělat design. To byl velký problém, a než jsme začali pracovat na technologickém postupu, museli jsme klientovi dlouho vysvětlovat hodnotu UX. Jednou jsem sledoval rozhovor s UX designérem Googlu, který řekl, že hlavním problémem této profese je, že nikdo nerozumí tomu, co UX specialista dělá.

Zkoumat uživatelskou zkušenost mě baví, protože existuje spousta výzkumů a způsobů vývoje logiky projektu. Musíš porozumět uživateli, jaké služby používá, jaké má zvyky. Výsledky výzkumné části pomáhají vytvořit uživatelsky přívětivé rozhraní. Pokud má služba konkurenční produkty, které již vytvořily určité vzory designu, měli bychom je také analyzovat. Díky tomu je možné najít více inovativních řešení založených na již hotových produktech anebo si všimnout chyb v designu a odstranit je.

UX design v KPMG

Pozice UX designéra v KPMG je nová a je pro mě velkým potěšením být v této roli úplně první. Je to zajímavá zkušenost pro můj tým i osobně pro mě. Jelikož je UX design součástí Customer & Digital týmu, který se specializuje na zákaznickou zkušenost, návrh aplikací, digitální transformace a zároveň připravuje studii 100 nejlepších zákaznických zkušeností v Česku, kombinuje v sobě dvě profese najednou – UX designera a konzultanta. Na rozdíl od běžného UX designéra se UX konzultant zaměřuje na obchodní aspekty designu. Pokud společnost vidí, že jsou ve fungujícím systému problémy, ale neví, jak je vyřešit, pak je dobrým řešením najmout si UX konzultanta.

Zaujal tě UX design v KPMG? Koukni se na volnou pozici, dej nám o sobě vědět a na dalším velkém projektu už nebudeš chybět.

Volné pozice