Ivana Dvořáková
Specialist, Markets and Marketing
Pro Vyrostlijsme.cz zpovídám ty nejzajímavější lidi z KPMG. Doufám, že tě jejich příběhy inspirují a brzy před můj mikrofon zasedneš i ty. ;-)
Na VŠE Ondru Kulhánka považovali za totálního outsidera. Teď patří ke světovým odborníkům na Data Management a z pražské kanceláře pomohl vytvořit globální centre of excellence. Přečtěte si, kudy vedla jeho cesta na vrchol a jak pečuje o své následovníky.
Vlastně docela prozaicky – na Vysoké škole ekonomické. Přemýšlel jsem, jakým směrem se ve své kariéře vydám, a zrovna se otevírala specializace „management informačních systémů“ i pro studenty z jiných fakult. Tehdy bylo IT ještě trochu v plenkách a já si řekl, že budu studovat moderní obor, kde mě určitě čekají zajímavé pracovní příležitosti. Nakonec jsem ale byl za totálního exota (smích).
Na první hodině Business Inteligence (BI) Ota Novotný zadal úkol: „Tak abyste se zahřáli, tady máte xls soubory a u těch prosím vás naprogramujte ETL pumpu, která je transformuje podle pravidel vložených do texťáku.“ Já netušil, která bije, a zeptal se: „Co je to ETL pumpa? Co je to transformace?“ Celá třída se na mě otočila, co je to tam vzadu za blbečka. „Jo, to jste vy, co se jako jediný přihlásil z podnikohospodářské!“ prohlásil Ota Novotný, ale naštěstí mi vyšel vstříc. Chodil jsem k němu na konzultace a hodiny přizpůsobil i mým znalostem. Jako semestrální práci jsem psal, jak správně zpracovat zákaznická data, aby firma věděla, co zákazníkovi přednostně nabídnout za produkty, kdy a jakými kanály. Na poslední hodině Ota pronesl: „Tak jediný Kulhánek pochopil, co je to business inteligence.“ Spolužáci nevěřili svým uším: „Cože!? Ten blbeček!?“ Jediný já do semestrální práce přinesl byznysový rozměr, což je základní princip BI. Největší sranda je, že právě s Otou Novotným teď spolupracujeme na datových magisterských a MBA oborech.
Klienti za námi chodí se třemi typy potřeb. Zaprvé řeší přímo nějaký datový problém. Třeba mají potíže s kvalitou dat, nevědí, kde data mají, nebo data mají, ale nevědí, co s nimi. Za druhé na ně dolehne nějaká regulace, třeba GDPR nebo ESG (pozn. red: nová bankovní regulace environmentálních a sociálních faktorů a udržitelného řízení), která nařizuje například lepší řízení rizik nebo pravidelné reportování. Aby regulace mohli splnit, nutně k tomu potřebují i služby v oblasti data managementu jako třeba nastavení data governance, zdokumentování významu dat nebo zajištění datové kvality. Posledním, třetím, důvodem je potřeba věnovat se pokročilým analýzám nebo AI. U takových zakázek až 80 % času zabere opět právě příprava dat. Zbylých 20 % se pak věnujeme těm „sexy“ věcem.
Teď třeba pomáháme klientovi z automobilového průmyslu monetizovat data. Ukázali jsme mu, jak si je vyměňovat s trhem a jak díky nim lépe poznat zákazníky.
Řešíme například i to, jak nastavit data governance pro velkou mezinárodní společnost, jak přistoupit k roli chief data officera nebo zajistit kvalitu klientských dat, a předcházet tak nákladům spojeným s nemožností je kontaktovat.
Vypracovali jsme u nás v Česku globální rámec KPMG jménem Advanced Data Management (ADM), který definuje, jaké všechny aspekty řízení dat firma musí ovládat. S ADM také umíme změřit klientovu datovou vyspělost a porovnat jeho výsledek s jinými firmami, českými i zahraničními. Díky rámci hned víme, co potřebujeme ve firmě zlepšit. Know-how Advanced Data Managementu jsme školili po celém světě, třeba v Montrealu, Amsterdamu nebo Singapuru. Teď z Česka vedeme Data Management and Digital Governance Capability Network, v jehož čele stojí moje kolegyně Saša Andiľlová. Prostřednictvím této komunity posouváme schopnosti a znalosti celé globální sítě KPMG. Často si nás najímají jako odborníky zahraniční týmy. Já se například za poslední rok účastnil zakázky pro energetickou firmu v Řecku nebo finanční společnost ve Velké Británii. Aktuálně máme projekty ve Francii a Švýcarsku. Myslím, že na naši špičkovou pozici můžeme být právem hrdí.
Zhruba čtyři roky zpátky se kazašský prezident rozhodl, že do roku 2022 bude Kazachstán vyspělou informační společností, a protože většina místních firem je vlastněna polostátním fondem, dostaly za úkol zabývat se daty. Jedna z firem si na pomoc vzala KPMG a chtěla využít neformální bibli pro data management, což je DAMA – Data Management Body of Knowledge. Naše kazašská pobočka proto hledala v síti KPMG někoho, kdo bude mít od DAMA certifikaci CDMP (Certified Data Management Professional), a tak se dostali ke mně. V rámci celosvětové sítě KPMG jsem totiž tuto certifikaci měl pouze já. V projektu jsem figuroval jako odborný garant a do Kazachstánu dojížděl vždy na týden či čtrnáct dní. Určoval jsem směřování projektu a definoval koncepty, které pak moji – mimochodem velmi šikovní – kolegové z Kazachstánu dopracovávali.
Je. Dosud jsem v ČR s touto certifikací jediný, ale další kolegové od nás už na ní pracují. Získat ji je náročné a stejně náročné je si ji udržet. Musím se pravidelně školit, publikovat články a pravidelně se recertifikovat.
V Lighthousu podporujeme certifikace hodně a každý si může vybírat podle své specializace, která certifikace je pro něho nejvhodnější. Je ale potřeba říct, že například právě CDMP, tak i CIP vyžaduje určitou minimální délku praxe. Tuším dva tři roky. Za sebe můžu říct, že čím víc, tím líp. Já si CDMP dělal po osmi letech praxe a zkušenosti mi s přípravou dost pomohly.
Pracují na stejných projektech, jaké jsem prve popisoval. Například sepisují metodiky pro datovou kvalitu, což je skvělý způsob, jak se s data managementem seznámit. V rámci tvorby takové metodiky spolu vždy průběžně spolupracuje a probíráme, co vypadá dobře a co je třeba zlepšit. Juniornější kolegové tak mají velký prostor získávat nové zkušenosti a know-how. Myslím, že poskytujeme slušný prostor pro rozvoj. Když člověk dělá jen to, co už umí, tak se nic nového nenaučí. Kolegy se tedy snažíme trochu „popostrkávat“. Bereme je s sebou i na schůzky, aby vypozorovali, jak jednáme s klienty, a brzy jim dáváme prostor prezentovat.
Koukáme na to, jestli se rádi učí, jsou flexibilní a zvládají jak práci samostatnou, tak i v týmu. Dále potřebujeme, aby měli analytické schopnosti a zároveň uměli jednat s lidmi. Práce u nás je velmi rozmanitá, a proto je podstatný i podnikatelský duch a chuť zkoušet nové věci.Ondro, jak ses vůbec dostal k datům?
Ondra zrovna hledá k sobě do týmu nového kolegu, tak neváhej poslat své CV a další projekt může být váš společný.
Specialist, Markets and Marketing
Pro Vyrostlijsme.cz zpovídám ty nejzajímavější lidi z KPMG. Doufám, že tě jejich příběhy inspirují a brzy před můj mikrofon zasedneš i ty. ;-)