Zpět na články

V openspace je klid na práci

Openspace je to nejklidnější místo na práci. Zrovna teď, když píšu tento článek, je tu absolutní ticho a nikde „ani noha“. Že je víkend, anebo pozdě večer? Ale vůbec ne, je pondělí dvě hodiny odpoledne.

No řekněte, chtěli byste pracovat v takové kanceláři? Nebo vzhledem k tomu, že tu nikdo není, spíše nepracovat?smiley

Někteří už možná tuší v čem bude háček. Auditní sezóna se pomalu rozjíždí a všichni už jsou po klientech na zakázkách. Kdo si neumí představit, jak vypadá takový klasický týden u klienta, tady se to dozví.

Cíl pro pondělní dopoledne

Auditní tým se většinou schází v kanceláři v pondělí ráno, někdy mezi půl osmou a osmou. Pokud sídlí klient mimo Prahu, jede se firemním autem, nebo autem z půjčovny. Pokud je klient v Praze, jede se na zakázku většinou taxíkem. Důvodem není lenost a zhýčkanost, ale fakt, že na zakázku je potřeba přenosná tiskárna a skener, hub pro propojení počítačů, spousta kabelů, papír do tiskárny, no zkrátka plná taška věcí. Už se mi několikrát stalo, že jsme jeli ke klientovi do centra Prahy, zvolili jsme raději městskou dopravu a taška se opravdu hodně pronesla…

Cesta zabere nějaký čas, u klienta se to musí všechno nejprve vybalit, zapojit a než se člověk rozkouká, je oběd. Na první den dopoledne je tedy jen jediný cíl, připravit Eureku. Eureka je program, do kterého se nahraje hlavní kniha klienta, účty se roztřídí do skupin, za jednotlivé skupiny se udělají součty, zkrátka je to taková naše vychytávka, aby byla hlavní kniha co nejvíce přehledná.

Trocha účtování

Jako skupinu účtů si můžete představit třeba pohledávky. V hlavní knize se skládají klidně i z desítek analytických účtů odběratelů (účet 311), dále jsou pod pohledávkami přiřazené účty poskytnutých záloh (účet 314) a ostatní pohledávky (účet 315). K pohledávkám se může také vázat opravná položka k pohledávkám (účet 391).

Že vám to nic neříká? To vůbec nevadí, já jsem ze začátku taky vůbec netušil, co jsou ty čísla zač a z jakého důvodu se tvoří opravná položka. Stačí pár měsíců a nebude nejmenší problém bavit se o tom u klienta s paní hlavní účetní.devil

Jak se účtuje elektřina?

Podle Eureky se přiřazují jednotlivé skupiny účtů lidem v týmu a každý se vrhne do své práce. Mladší kolegové dostávají jednoduché úkoly typu kontrolování faktur a jednoduchých sekcí, starší kolegové se vrhají do takových divočin jako je nedokončená výroba, přechodné účty aktiv a pasiv nebo daně. Hodně záleží na společnosti. Jedna společnost má jednoduché účetnictví, všechny účetní operace jsou jasné a vše jde „jako po másle“. Jiné podniky mají specifické postupy a proto i účtování takových postupů je složitější. Představte si třeba, jak asi probíhá účetnictví ve společnosti, která nakupuje vodu z přehrad a prodává ji konečným zákazníkům. Ještě složitější je to v případě společností, které nakupují a prodávají elektřinu a plyn.

Akorát přiděláváme práci

Nebudeme ale zacházet příliš do detailů. Audit je nejenom o přepočítávání a koukání do počítače, audit je také dost o komunikaci. To je také důvod, proč máme prázdné openspacy a sedíme od září do května u klientů. Audit mě baví, protože je o každodenní komunikaci s hlavní účetní, finančními manažery i pracovníky jiných oddělení, jako jsou mzdy, nákup nebo prodej. Audit mě baví, protože je to neustálé balancování na hraně. Musíte si pevně stát za svým a požadovat potřebné informace a podklady, ale zároveň nesmíte dát klientovi najevo, že vy jste tady pán a bude to podle vašeho. Je to jemné vyjednávání, kdy musíte druhou stranu přesvědčit, že to opravdu potřebujete pro svou práci, i když klient si to nemyslí a akorát mu tím podle něj přiděláváte práci.

Mít svůj stůl s vyzdobenou nástěnkou

Je na každém z vás, abyste zvážili, zda vám taková přelétavá práce vyhovuje. Přece jenom, i mě občas štve, že nemám svůj stálý stůl a svůj šuplík. Vše, co potřebuji k práci, musím nosit pořád s sebou, od klienta ke klientovi. Někde mají krásnou zasedačku s příjemnými křesly, jinde nepohodlné židle a malý stůl. Jeden týden jste v centru Prahy kousek od domova, druhý týden úplně na druhém konci Prahy a cestujete do práce každý den hodinu. To všechno patří k auditu.

Na druhou stranu potkáte svoje kamarády, kteří pracují u klientů. Navštívíte velkou spoustu společností a provozů, dozvíte se, jak jejich byznys funguje a případně si uděláte obrázek, jaké to je v takové firmě pracovat. Někteří kolegové odchází od nás právě k našim klientům a je určitě super, když dobře znáte společnost, do které nastupujete.

Protože si to plně uvědomuju, snažím se vám tady přiblížit, jaké to je pracovat v auditu. Není to sice takové, jako když si u nás vyzkoušíte třeba stínování, ale určitý obrázek si doufám po přečtení tohoto článku dokážete udělat. Pro člověka, který rád cestuje a má rád změnu, je to skvělá práce. Pro někoho, kdo má radši svůj stůl s vyzdobenou nástěnkou a pravidelné obědy s kolegy z kanceláře, to asi moc není.wink

Kolotoč

V pátek se to zase všechno sbalí a jede se domu. Po víkendu se to celé opakuje.

Nedokážu si představit, že bych rok chodil každý den do stejné kanceláře. Trochu děsivá představa, když si člověk zvykne na takový kolotoč, jaký tu máme.

Volné pozice