Shadowing v daňovém oddělení
Vybraní studenti mají již několikátý rok možnost stínování určitých pozic v daňovém oddělení. Studentka Markéta si zkusila 4denní stínování mých kolegů specializujících se na DPH a podělila se s námi o své dojmy!
V březnu tohoto roku jsem měla možnost účastnit se programu stínování DPH specialistů v daňovém oddělení společnosti KPMG. Je to výborná možnost nahlédnout „pod pokličku“ opravdového dění v takto velké společnosti. A co všechno se v oddělení DPH řeší? Kompetence, odpovědnost a s tím související práce pochopitelně záleží na pozici zaměstnance. Obecně vzato ovšem všichni pracují kromě další práce na DPH přiznání, Intrastatu a Souhrnném hlášením. Hned první den jsem pochopila klíčovou myšlenku chodu firmy, a sice – pokud nevíš, tak se zeptej, všichni takhle začínali :). Je vhodné mít také kladný vztah k práci v MS Excelu. Je to takový vstupní můstek, brána ke zpracování veškerých dat a mohu jen obdivovat kolegy, kteří vytvořili příslušná makra, tudíž se soubory upraví dle potřeby a vše „šlape jako švýcarské hodinky“.
Nějaké současné „hot topics“ v oddělení DPH? Např. zatřiďování zdravotnických pomůcek, konkrétně co spadá do snížené sazby DPH a co nikoliv. Ostatně – řekli byste, že jako odborník na daně máte vědět co je farmaceutický výrobek a co ostatní zdravotnický prostředek? Je to velký rozdíl, jestli se bude aplikovat sazba 15% nebo 21%.
Jakým jazykem se v daňovém oddělení domluvit? Je to překvapivá otázka, kterou by bylo záhodno spíše začít, ale člověk jí pochopí až po pár dnech. Samozřejmě česky, ale veškeré úlohy na počítači se zpracovávají v angličtině. Domnívám se, že každý kdo mluví anglicky, pochytí pár těchto důležitých daňových termínů během chvíle a pak není překvapen, když mu kolegyně řekne, že pracuje na „EC Sales Listu“ :),že mu/jí klient zaslal už PBCéčko (tabulka zaslaná od klienta – prepared by client) nebo třeba, že nyní je nutné něco „zafilovat“ či „zahiddeovat“. Jiná situace nastává s českými výrazy. Víte např. co znamená „camrák“,„jé es déčko“, nebo třeba „té zetko“? Přeci CMR (mezinárodní nákladní list), JSD (jednotný správní doklad) a TZ (technické zhodnocení). Hodně klientů je také z Německa. V tomto ohledu mě manažer uklidnil, že preferovaný jazyk v KPMG je angličtina a není nutné zvládat odbornou terminologii dalšího cizího jazyka. Představa, že oprašuji znalosti němčiny, kterou jsem měla naposledy na gymnáziu rovnou s rodilým mluvčím v pozici klienta, mi zvýšila krevní tlak na kritickou úroveň :). Nervozita vzrůstá :).
Jak konkrétně probíhaly moje 4 dny v daňovém oddělení? První dva dny jsem stínovala in-charge. S Martinou jsem se podívala do účtárny, bylo mi představeno několik klientů. Dostaly jsme se k řešení otázky cel, dovozu a vývozu do třetích zemí. Byl mi představen nový případ, kde se řeší, jakým způsobem bude probíhat fakturace v případě dodavatelů z ČR, mateřské společnosti v ČR a dceřiné společnosti v Bulharsku. Také mi byl představen systém DMS a další informační zdroje. Pochopila jsem, že KPMG skutečně funguje na bázi „knowledge-shared“. S Klárou jsem se podílela na přípravě DPH přiznání, ukázala mi dle čeho třídit faktury do listů, jak je upravovat, co je klíčové, kde najít příslušné kurzy pro přepočet faktur v cizí měně, vybrané funkce v Excelu a mnoho dalších užitečných funkcí.
Druhé dva dny jsem stínovala nejprve asistentku Alenu v open spacu a poslední den asistenta manažera a manažera. Alča se mi věnovala velmi intenzivně, vysvětlila mi vše od prvních krůčků až po složitější případy. Věnovaly jsme se převážně práci v Excelu a přípravě Intrastatů, včetně klientských verzí. Také mi vysvětlovala práci s DMS, jak funguje koloběh dokladů ke kontrole s připravenými „žluťáky,“ práci s tiskárnou a „filování“. Poslední den jsem byla převážně s Tomášem (asistent manažera), kde jsem se dostala k překladu plné moci. Naštěstí se jednalo o překlad z angličtiny do češtiny, bulharsky opravdu neumím :). Závěr dne jsem strávila s Alešem (manažer), který mi ukázal řadu kontrolních mechanismů společnosti, a nastínil mi tak práci manažera.
Mimochodem, až půjdete příště do „akvárka“, tak nehledejte rybičky, ale zasedačku uprostřed kanceláře, která je téměř celá prosklená ;-).
Všem zájemcům o práci v daňovém oddělení bych tuto zkušenost doporučila. Během pár dní lze poznat průběh pracovních dnů v KPMG, a to nejen v prostorách kanceláře, ale i během příjemně strávených obědů. Panuje zde milý a přátelský kolektiv.