Zpět na články

Sezóna v oddělení DPH? Dvanáckrát v roce!

Blogeři Simča a Michal se zabývají daní z příjmu právnických osob a transferovými cenami a ve svých článcích především popisují náplň práce v odděleních, které se těmito daňovými oblastmi zabývají. Já se budu snažit přiblížit, v čem je specifická práce s úplně odlišnou daní, a to s daní z přidané hodnoty aneb DPH! Věřím, že po přečtení článku usoudíte, že pracovat v oddělení DPH (nebo familiérně v „DPH skupince”) je super a že s DPH rozhodně nehrozí žádná nuda! :)

Kdy se začala psát moje historie ve firmě

Už to bude skoro rok, kdy jsem plná zvědavosti čekala s ostatními prvoročními asistenty před budovou KPMG na odjezd na úvodní školení do hotelového komplexu Equitana. Do společnosti KPMG Česká republika jsem nastoupila jako KIP (rozuměj v rámci „KPMG Internship Programme“) na začátku pátého ročníku VŠE a přestala jsem jim být teprve před pár dny, kdy jsem se po vítězném (avšak velmi úmorném wink) boji s učením a psaním diplomky stala řádným zaměstnancem. Již tehdy jsem byla na 99% rozhodnutá, že chci pracovat v oddělení DPH. To jedno procento jsem si nechávala jako rezervu – co kdyby se mi v průběhu půlroční rotace mezi jednotlivými daňovými odděleními více zalíbilo třeba v oddělení daně z právnických nebo fyzických osob či v oddělení mezinárodního zdanění?

DPH? Jéééé, to je nuda…nebo ne?

O DPH jsem psala i bakalářskou práci a zájem o tuto daň jsem během magisterského studia neztratila také díky originálním a prakticky zaměřeným přednáškám na VŠE tehdy ještě pana Ing. Mgr.Tomana, teď už Petra, od října partnera v našem DPH oddělení smiley. Nejsem já blázen? No, hodně lidí se mě ptalo, proč zrovna DPH. Když jsem odpověděla, že mě ta daň prostě baví a přijde mi zajímavá, téměř každý se na mě udiveně podíval a odvětil něco v tom smyslu, že je to přece hrozně nudná a navíc celkem složitá daň, přiznání se musí podávat každý měsíc (u některých klientů se ještě přiznání podává čtvrtletně, ale těch je už velmi málo), je s ní spojeno hodně administrativy jako podávání hlášení Intrastat či souhrnného hlášení, je to tak trošku automatická a stále stejná práce s Excelem, atd. Každopádně členům rodiny a kamarádům pohybujícím se v podnikatelské sféře se rozsvítila očka – jupí, tak to mi budeš radit!

DPH navíc zcela jistě patří mezi jednu z nejoblíbenějších daní současnosti (zejména tedy u politiků, kteří si s ní rádi „hrají“, často mění její výši a nejraději vymýšlejí nové způsoby, jak zabránit daňovým únikům, čímž systém DPH často ještě více komplikují, a tak našemu oddělení přibývají klienti, kteří si nevědí s DPH rady wink). Rozhodně také nevypadá, že by DPH měla někdy snad přestat existovat.

První rok – done

Ani po rotaci po všech daňových odděleních jsem nakonec na DPH nezměnila názor (i když mě samozřejmě baví všechny daně a hlavně práce u nás je tak různorodá, že být v jednom daňovém oddělení rozhodně neznamená, že se věnujete pouze té jediné dani smiley) a skutečně jsem se od února stala právoplatným členem DPH oddělení. Ihned jsem se stala in-chargem dvanácti klientů. Být in-chargem znamená, že klientům připravujete kompletně celé DPH přiznání, Intrastat report a souhrnné hlášení, přičemž obstaráváte veškerou korespondenci s klientem, žádáte ho o zaslání podkladů a faktur a v neposlední řadě odpovídáte na všechny záludné dotazy. Veškerou práci po vás pečlivým očkem zkontroluje ještě reviewer a manažer, kteří si všimnou jakékoli drobné nejasnosti. Vzhledem k tomu, že většina DPH klientů je ze zahraničí, veškerá komunikace probíhá v angličtině, takže angličtinu používáte dennodenně. Občas mi teď dá mnohem větší práci napsat e-mail v češtině než v angličtině, protože psaní v češtině se velmi lehce odvyká smiley. Když si vzpomenu na svůj první telefonát v angličtině, ještě teď cítím motýlky v žaludku, jak jsem se bála telefon zvednout. Poté však přijde další a další…A a pak už mi jen dělá radost, když klient poděkuje za radu, za přípravu přiznání či za upozornění na chybu v kalkulaci, prostě když moji práci někdo ocení.

Ze začátku jsem z toho, že jsem pro tolik klientů v podstatě první kontaktní osobou, byla hodně zděšená a bála jsem se, co to všechno bude obnášet, nyní ale po půl roce musím říci, že je to skvělá škola a že se člověk tímto přístupem naučí úplně nejvíc.

Non-stop sezóna

Díky tomu, že se přiznání k DPH podává každý měsíc, je na rozdíl od oddělení daně z příjmu právnických osob v DPH oddělení sezóna každý měsíc. Navíc když jsem se v lednu po zkouškách, kdy jsem ještě nebyla v žádném oddělení zařazena, vrátila zpět do pracovního procesu již na vyšší úvazek, čekalo na mě moje první ATR (audit tax review, viz vysvětlení kolegy Honzy článek „Reálný příběh čerstvého asistenta v daňovém oddělení“, první část) velké společnosti sestávající z x společností, z nichž jsme nakonec i téměř 20 společnostem sestavovali přiznání k dani z právnických osob. Sice jsem měla na starosti „jen“ (a ty uvozovky bych měla ještě zvýraznit a obarvit) majetek, ale můj květen a červen byl opravdu pracovně velmi výživný, přidám-li k těm DPH přiznáním a přiznáním k dani z příjmu právnických osob ještě pár zkoušek a státnici z vedlejší specializace.

Jedna z nejdůležitějších věcí je tedy určitě umět si úkoly dobře časově rozložit, stanovit si priority a tak nějak nepropadat panice, když se zdá, že už té práce snad nemůže být víc (totiž ono může a většinou i je smiley). Ale když pak člověk všechno zvládne a ještě je třeba pochválen, ten pocit z dobře odvedené a náročné práce je super!

Volné pozice