Senior, Manager, Supervisor: Uhádnete, kdo má vyšší pozici?
Názvy pracovních pozic nemusí intuitivně naznačovat náplň práce. Je víc Manager nebo Associate Manager? Za co jsou zodpovědní a co dělají? Následující článek vám umožní nahlédnout do organizační struktury KPMG.
Ačkoliv je v KPMG nastavená pyramidová struktura, v rámci týmu je důležitý každý, a to díky rozdílným odborným zkušenostem a zodpovědnosti za jednotlivé úkoly.
Assistant
Absolventi VŠ se hlásí na pozici Assistant – tak jim alespoň říkáme v Deals a Auditu, v Consultingu se podobná pozice jmenuje Business Analyst. Assistant je ten, kdo v první linii zpracovává základní podklady poskytnuté klientem. Kromě toho je jeho hlavním cílem získat základní znalosti a orientaci v oboru, zajímat se o souvislosti a rozšiřovat svoje znalosti. Assistant je v hierarchii sice nejnižším článkem, ale očekává se od něj samostatné kreativní myšlení – je třeba, aby pokyny nadřízených nebral jako příkazy, ale přemýšlel také „out of the box“.
Assistantům-studentům říkáme KIP (z KPMG Internship Programme).
Senior
Po dvou až třech letech usilovné práce se z Assistanta může stát Senior. Senior je schopen vnímat problematiku v širších souvislostech, své oblasti dobře rozumí a vede Assistanty. Snaží se orientovat na trhu a vnímat obchodní příležitosti. Podobně, jako máme pozice Assistant 1 a Assistant 2, máme i Senior 1 a Senior 2.
Supervisor a Associate Manager
Supervisor mívá více než 5 let zkušeností, má tedy výbornou odbornou znalost. V rámci zakázek vede team juniornějších kolegů a výsledky probírá s Managery; je takovým článkem mezi manažerskými a nemanažerskými pozicemi. Dobře se orientuje na trhu a vyhledává obchodní příležitosti, na které upozorňuje kolegy. Associate Manager se připravuje na pozici Managera.
Manager a Senior Manager
Manažerská pozice už se od Assistenta odlišuje dost výrazně. Manager je ve své oblasti odborníkem na slovo vzatým a vedle vedení projektů je jeho hlavním úkolem vyhledávání obchodních příležitostí a udržováním vztahů s odborníky a klienty. Senior Manager je vyšší Manager, který se ještě více orientuje na klientské portfolio a identifikuje skryté příležitosti.
Manager nebo Senior Manager také reviduje práci, kterou fyzicky vypracovávají zejména pozice pod ním – nedostává se do takového detailu, má nad prací větší nadhled, analyzuje spíše problém než konkrétní jednotlivosti. Kvalitativně posuzuje výsledky v rámci zakázky, komunikuje je s klientem a udává směr další práce. Konečný výstup je vyústěním náročné práce, jeho autor musí mít zkušenosti a detailní znalost problematiky.
Director a Partner
Director a Partner jsou nejvyšší pozice ve společnosti, Partner je vlastně takový polobůh.:-) Directoři a Partneři mají dva hlavní cíle: strategické vedení oddělení a prodej. Udávají směr obchodní strategie, vyhledávají obchodní příležitosti, budují dlouhodobé, seriózní vztahy s klienty založené na poskytování přidané hodnoty a zodpovídají za kvalitativní úroveň služeb v rámci jejich oddělení. Directoři a Partneři také veřejně reprezentují firmu a přednáší. Od „nejvyššího“ se také odvíjí celkové fungování týmu, je tedy nejdůležitější osobou vůbec.
A jak vypadá taková zakázka od prvního podnětu k reportování? Například takto:
Partner byl osloven vlastníky společnosti XY, kteří mají podezření, že management vyvádí ze společnosti peníze. Director se sejde s vlastníky, prodiskutují jednotlivá podezření a v jakém rozsahu bude nejlepší šetření provést. Senior Manager připraví zakázkový dopis (engagement letter, má povahu smlouvy), ve kterém jsou podmínky zakázky včetně odměňování. Ten s klientem podepíše.
Manager poté prodiskutuje se Supervisorem aspekty detailního testování. Senior spolu s Assistantem detailně testují a za vedení Supervisora a Managera vypracovávají report. Manager si přečte konečný report a společně se Supervisorem a Assistantem ho upraví a poté pošle k revizi Partnerovi. Partner report přečte a má k němu doplňující připomínky, zejména kvalitativní. Report podle připomínek upraví společně Manager, Supervisor a Assistant. Konečnou verzi reportu, který před jeho dokončením většinou projde nejméně osmi očima, pošle Manager klientovi. Klient je spokojený a objedná si, abychom mu ještě zavedli Compliance program a napsali směrnice.