První setkání s nováčky
Jsem v KPMG teprve necelý rok, ale na poslední zakázce jsem pracoval s ještě služebně mladšími kolegy – právě přijatými asistenty. Rád bych se tedy především s budoucími nováčky podělil o některé své postřehy, které by jim mohly pomoci na jejich prvních zakázkách.
Během posledních pár týdnů se mi v KPMG dostalo nové a zajímavé zkušenosti – na pomoc s jednou poněkud náročnější zakázkou k nám přišli nově přijatí kolegové z oddělení Risk Consulting. Poprvé jsem tak byl v týmu s někým méně zkušenějším, než jsem já sám . Měl jsem tedy možnost jim poskytnout rady a odpovědi na případné otázky. Zároveň jsem také získal trochu lepší náhled na vlastní práci a komunikaci se seniory. Přece jen se člověk musí lépe zamyslet nad problematikou dané zakázky, když někomu musí podat srozumitelné vysvětlení, a stejně tak si lépe uvědomí, jak co nejsprávněji a nejvýstižněji strukturovat dotazy, když se ocitne v situaci, že je musí zodpovídat.
Rychlá adaptace
První dny se směrem k nováčkům nesly převážně v duchu vysvětlování, jak to na zakázce a obecně ve firmě funguje. Jejich situace byla navíc ještě ztížena skutečností, že série úvodních školení je čeká až v průběhu září. Zezačátku mi to tedy připomnělo mé první dny v KPMG, kdy jsem takříkajíc „nevěděl, která bije“, ale překvapilo mě, jak rychle se noví kolegové dokázali adaptovat. Důležité podle mého názoru bylo, že se nebáli zeptat, pokud něčemu nerozuměli. Velkou měrou ale k rychlému přizpůsobení rovněž přispěla vysoká míra pozornosti – snažili se vždy vnímat a pochopit, co se kolem nich děje, samostatně se zamýšlet nad poskytnutými informacemi a tím předcházet přílišnému zatěžování seniorů dotazy.
Klíčová role komunikace
Dobrá komunikace se zbytkem týmu je tedy klíčovým prvkem, a to samozřejmě neplatí jen v začátcích, ale prakticky při každé zakázce. Je tedy dobré si dotaz před tím, než ho položíte, trochu promyslet a strukturovat – poskytnout krátký úvod do situace a teprve potom se dostat k samotnému problému. Šetří to čas in charge a vám se zároveň dostane požadované odpovědi.
Podobně je podle mého názoru třeba přistoupit i k situaci, kdy máte někomu vysvětlit například určitý pracovní postup. Pro to, aby vás druhý snáze pochopil, je důležité dát vašemu vysvětlení určitou rozumnou stavbu. Třeba rozdělit postup do několika kroků, které na sebe logicky navazují.
Doufám, že tento článek poskytl alespoň pár užitečných tipů budoucím nováčkům a pomůže jim usnadnit jejich začátky v KPMG. My se zatím ve FS budeme těšit na konec září, kdy se k nám noví kolegové přijatí do našeho oddělení připojí!