Prosím, prosím, vemte si dárek!
Když jsem byl před dvěma lety na studijním pobytu ve Švédsku, zařídil jsem si skvělou příležitost, jak nakouknout pod pokličku švédské KPMG. Protože jsem v té době už pracoval v KPMG Česká republika, napadlo mě, že bych se mohl nějak „vnutit“ do KPMG i ve Švédsku. Informace o ceně piva ve Skandinávii se pro mne staly noční můrou už několik měsíců před odletem a donutily mne jednat. Chtěl jsem se pokusit najít si ve Švédsku nějakou práci a také získat zahraniční zkušenosti do životopisu.
Samozřejmě, nebylo to ani zdaleka tak jednoduché, jak jsem si myslel, ale nakonec se to podařilo. V malé pobočce KPMG na severu Švédska pro mne nebylo zrovna moc práce, ale něco se přece jenom našlo. Dostal jsem spolu se švédskou kolegyní na starost studentské akce na univerzitě.
Jde to i jinak
K mému překvapení to ve Švédsku funguje úplně jinak, než tady u nás. Jenom pořád nevím, jestli lépe, nebo hůře. Co mě asi nejvíc překvapilo je, že spousta mých švédských kamarádů si stěžuje, že není práce pro absolventy a ještě méně je brigád pro studenty. Jejich zájem o studentské akce na univerzitě je však minimální a vlastní iniciativa už úplně nulová.
Ve Švédsku KPMG téměř vůbec nekomunikuje přímo se studenty, ale se studentskými organizacemi. Na naší univerzitě bylo takových studentských spolků několik. Členství v jedné z nich už není povinné, jako tomu bývalo před několika lety, ale kdo není ve studentské organizaci, jako by vůbec nežil. Studentské organizace pořádají večírky, informují o pracovních nabídkách, o akcích školy a mají spoustu dalších funkcí, které jsem ani nestihl vyzkoušet.
Když chce KPMG uspořádat pro studenty soutěž, jde to jen přes studentské organizace. Když chce KPMG pořádat nějakou akci pro studenty, jde to jen ve spolupráci se studentskými organizacemi. Výhodou je, že studentské organizace mají zavedené a fungující komunikační kanály a dokážou efektivně komunikovat se širokou populací studentů. Na druhou stranu, studenti jsou zvyklí, že dostanou všechny informace „až pod nos“ a o nic se nemusí starat.
Vemte si dárek
Jeden hezký příklad za všechny. Když jsem se podílel na organizování mezinárodní soutěže pro studenty KPMG International Case Competition, měli jsme na půdě univerzity celý den KPMG stánek se spoustou dárků a cen. Mimo jiné, stejná soutěž se koná i v České republice a vítězové národních kol se každý rok potkají na mezinárodním finále. I českým studentům už se několikrát podařilo velice dobře se umístit v silné mezinárodní konkurenci. Už jste se také zkoušeli přihlásit? A jak se vám vedlo? Vyzkoušejte to, stojí to za to!
Rychle zpět k tématu! Stál jsem několik hodin u stánku a snažil se nalákat studenty. Cílem bylo především informovat studenty, že ten den probíhá zmiňovaná soutěž, že se můžou příští rok také přihlásit a můžou se dokonce jít podívat na prezentace letošních finalistů do auly hned za rohem. Protože kolegyně už měla nějaké zkušenosti se švédskými studenty, přinesla několik beden dárků, sladkostí a her, které bychom mohli se studenty hrát. Ze švédských studentů nepřišel nikdo. Zahraniční studenty lákaly především bonbony zadarmo, a když jsem jim řekl, že můžou během chvíle vyhrát třeba osušku, nebo termoflašku, někteří se třeba i zeptali, co tam vlastně děláme. Vůbec se to ale nedá srovnávat s Českou republikou, kde se studenti sami hlásí na různé naše workshopy, přednášky a kdykoliv se někde objeví náš stánek, studenti nás zasypou otázkami, co jim nabízíme, jaké máme aktuálně volné pozice atd.
Jiný kraj, jiný mrav
Když to teď zpětně hodnotím, nejsem zklamaný. Dobře jsem si s některými studenty popovídal a kdo chtěl, dozvěděl se určitě zajímavé informace. Na druhou stranu jsem čekal mnohem více iniciativy a zájmu ze strany studentů. Pořád nemůžu pochopit, že místní univerzita měla velkou ekonomickou fakultu s několika tisíci studenty a KPMG ani ostatní společnosti velké čtyřky téměř nikdo ze studentů neznal. Navíc kancelář KPMG měla jen asi 15 členů, a to mluvíme o městě Umeå, největším centru severního Švédska v okruhu několika set kilometrů.
Zkrátka jiný kraj, jiný mrav. Pro studenty je možná lepší, že se nemusí o nic starat. Stát a škola se ve větší míře postarají o jejich budoucnost. Na druhou stranu se mi velice líbí aktivita, se kterou přistupují velké české firmy ke studentům a také aktivita, se kterou přistupují k hledání příležitostí studenti. Kdo z nás přesně ví, jaká práce ho bude bavit? V dnešní době je nepřeberně mnoho příležitostí, jak si vyzkoušet různé profese a firemní kultury a to považuju za obrovský přínos pro studenty. Já sám jsem před nástupem do auditu byl v KPMG na stínování, workshopu a stáži v oddělení CSR, abych věděl, že mi vyhovuje zdejší firemní kultura a také práce auditora.
Využijte co nejvíce takových příležitostí i vy! Je úplně jedno, jestli v KPMG, nebo kdekoliv jinde.