Práce Business Analytika v Management Consultingu
Zajímá vás práce v Management Consultingu? Zde se dočtete, co byste prvních pár let dělali.
Manažerské shrnutí pro nedočkavce: je to náročné a bývá to na dlouho. :-)
V MC máme dobrý kolektiv, zajímavou práci, zajímavé zodpovědnosti už od nižších pozic. Osobně věřím, že je to hlavně kvůli práci, kterou odvádíme, jinak by si nás nevybrali ani klienti ani lidé hledající pracovní výzvy, kteří pak tvoří skvělý tým. Kvalita práce je u nás přímým odrazem velkého úsilí, profesionality, schopnosti pracovat rychle, precizně ve více lidech a v dobách potřeby i po delších večerech.
Specifické povinnosti jsou celkem dobře popsané naším kompetenčním modelem, podle kterého se víceméně řídí kariérní růst zaměstnanců od Business Analytika až po nejvyšší pozice. Tudíž aktivity, které v MC děláte, mají svůj účel. Níže popíšu dvě hlavní oblasti a to práci na projektech a práci na nabídkách. Obě jsou důležité z toho důvodu, abyste se postupně naučili měkké i tvrdé dovednosti a mohli se stát konzultantem.
Práce na projektech
V zásadě se takový normální Business Analytik v projektech zabývá zejména podporou konzultantů a manažerů děláním různých tržních a firemních analýz, tvorbou prezentací, reportů, Excel modelů, přípravou materiálů pro workshopy, koordinací práce s dalšími kolegy a podobně. Vypadá to, že jste vlastně daleko od akce a v pohodě. Naopak, jste přímo v první frontě, vaše výstupy jsou to, co klient dostává. Musí tedy mít logiku, tzv. story flow, vypovídající hodnotu, být precizní a tak dále. Samozřejmě v tom nikdy nejste sami, pracujeme v týmech, vše je diskutováno a kreativní proces se děje se seniorními kolegy, ale ve všech aktivitách je třeba vykazovat vysokou úroveň aktivity a proaktivity.
Potom záleží na tom, s jakým manažerem navážete intenzivnější spolupráci a jak si sednete, ale běžně netrvá dlouho, než se Business Analytik dostane na schůzky s klienty, kde má šanci s nimi sám výstupy procházet. Samozřejmě toto podléhá vaší schopnosti jednat s lidmi.
Práce na nabídkách
Dále má běžně Business Analytik značné zastoupení při tvorbě nabídek pro klienty. Funguje to různě, ale v principu se sejdete s dalšími relevantními kolegy, vymyslíte strukturu dokumentu a návrh obsahu, který poté rozpracujete do celistvého příběhu, o čem tedy projekt vlastně bude. Je běžné, že taková nabídka prezentuje hypotézy, tedy možnosti řešení, jež jsou poté projektem testovány. V těchto případech intenzivně diskutujete interně s experty na věc a děláte spolu s dalšími kolegy potřebné analýzy k definici strategických hypotéz. Nedílnou částí nabídek jsou také reference, které je třeba správně vybrat.
Vše výše zmíněné se děje dost intenzivně, tudíž každý Business Analytik musí být nejen schopen prioritizovat, ale také být velice efektivní v práci. Samozřejmě máte také svůj život a další záležitosti, pro mě např. plánování neformálních událostí pro kolegy, proto musíte být organizovaní a umět pracovat precizně i pod stresem, tedy s dost krátkými deadliny.
Pokud by vás zajímaly ještě nějaké detaily ze života Business Analytiků, tak posílejte komentáře níže.