Mám to spočítané
S blížícím se dubnem se chýlí ke konci moje stáž. Strávil jsem na ní v KPMG 7 měsíců. Co mě během nich potkalo, se dočtete níže. Rychločtenářům nabízím výmluvnou tabulku. Pro všechny potom nabízím detailnější komentář v textu.
Délka stáže (měsíce) |
7 |
Hodin odpracovaných v Praze: |
Školení (hodiny) |
126 |
|
Odpracovaných hodin |
711 |
|
Počet kolegů |
38 |
|
Počet klientů |
19 |
X |
Inventury |
6 |
Hodin odpracovaných mimo Prahu: 379 |
Hodin na cestách |
60 |
|
Ujetých kilometrů |
3835 |
|
Hotely |
8 |
V první řadě bych rád vypíchnul, že naše elektronicky vedená docházka říká, že jsem odpracoval za zmíněných 7 měsíců celkem zhruba 830 hodin. Z toho představovalo přes 120 hodin školení, které se z větší části (přes 90 %) odehrávalo před první zakázkou. Ale nějaké školení proběhlo ještě později v průběhu stáže. Kdybyste věřili průměrům, došli byste k závěru, že jsem se tedy školil nebo pracoval necelých 120 hodin měsíčně. Realita je trošku jiná, ale pro ilustraci časové náročnosti to asi stačí.
S prací pro klienty se tedy pojí zbývajících více než 700 hodin. Navštívil jsem během stáže celkem 19 klientů, ale ve 4 případech jsem absolvoval pouze inventury. Inventury jsou speciální typ práce, kde stráví asistent typicky v úhrnu méně než jeden pracovní den, existují však výjimky. Co se týče odvětví, měl jsem tu čest nejčastěji s klienty z oblasti automotive, potom několik podniků působících v chemickém průmyslu, realitní společnosti, mediální dům, farmaceutickou nebo softwarovou společnost. Paleta vskutku pestrá.
S kolegy strávíte opravdu hodně času. A zároveň jich poznáte poměrně dost. Během práce na zakázkách jsem spolupracoval s celkem 38 kolegy. Připočtu-li k tomu školitele, pak se blížím k hranici 50 kolegů, se kterými jsem se v rámci auditu potkal za celou stáž. Pokud dále připočítám kolegy z jiných oddělení (např. častými společníky auditorů jsou daňaři) a zaměstnance klientů, se kterými jsem spolupracoval, velmi rychle překročím stovku. Občas si u klienta vystačíte s kontaktem na jednu paní účetní, jindy je těch kontaktů i 10. Průměrně jsem komunikoval zhruba se 4 zaměstnanci na straně klienta. Chcete poznat nové lidi? Běžte do auditu! Moji zkušenost citelně vylepšuje, že jsem měl na lidi opravdu štěstí. Ať kolegové nebo pracovníci klienta, se všemi byla radost pracovat. V horším případě to byli “jenom” profesionálové, v tom lepším a převažujícím také moc milí lidé. Zajímavostí je, že s pouze dvěma kolegy jsem pracoval na dvou různých zakázkách! Jinak platilo, že co zakázka, to úplně jiný tým. A většinu kolegů v oddělení auditu stejně neznám. Je to velké oddělení. :-)
Audit se ani v náborové kampani netají a netajil tím, že za klienty je často potřeba dojíždět. Za sebe mohu poskytnout konkrétní data. Strávil jsem na cestách přibližně 60 hodin, během kterých jsem ujel asi 3800 kilometrů. Bydlel (respektive spíše přenocoval) jsem v celkem 8 různých hotelech, ale v jednom z nich jsem strávil rovnou tři týdny. Z toho dva týdny za sebou jdoucí, ale na víkend se jezdí domů. Ne vždy trvá zakázka od pondělí do pátku, nelze tedy říct, že bych na hotelech bydlel celkem 10 týdnů. Ve skutečnosti jsem spal na hotelech celkem 30 nocí.
Informaci o cestování se sluší završit komparací, kolik hodin jsem tedy celkem odpracoval v Praze. I školení stážistů se odehrávalo částečně v Praze (zhruba dvě třetiny) a zbytek mimo Prahu (jedna třetina), u asistentů nastupujících na plný úvazek je ten poměr výrazně lepší pro Prahu. Ale vezmu-li pouze hodiny odpracované pro klienty, pak mi vychází, že v Praze jsem pracoval něco málo přes 330 hodin a zbylých 380 hodin, včetně cestování, potom mimo. V mém konkrétním případě lze říci, že poměr času stráveného prací v Praze a jinde je v zásadě vyrovnaný. Zde musím upozornit, že je to poměrně individuální záležitost. Někteří kolegové vám řeknou, že tráví na hotelu skoro každý týden, jiní se podívají z Prahy jen zřídka. Představuji tedy střed mezi těmito extrémy.
Moc možností ovlivnit vaše přiřazení k zakázkám jako asistent nemáte. Vnímání potom záleží na osobních preferencích. Jedni si mi stěžují, že nikam nejezdí, druhým se zdá, že jezdí příliš. Objektivně nelze požadovat po oddělení, které nám zakázkový rozvrh plánuje, aby zohlednilo preference každého jednoho zaměstnance. Stážisté se těší určitým výhodám. Dá se říci, že jsme poměrně snadno nahraditelní, takže v případě vzájemné dohody a s posvěcením nadřízených nebývá prohození problém. Cestování vám nepochybně krátí čas, který byste radši trávili jinak než na hotelu. Na druhou stranu s kolegy můžete trávit čas i po práci a dozvíte se mnoho věcí, které byste se při práci u klienta v Praze, po které se každý odebere domů, nedozvěděli. Navíc se s cestováním pojí hrazení výloh, které se na Prahu nevztahuje… Když to řeknu jinak, museli byste být dost neskromní, aby vaše výdaje za služební cestu převýšily takzvané „cesťáky“.
Závěrem si dovolím konstatovat, že kromě rizika strávení velké části sezony na cestách, se mi opravdu těžko hledají zápory. A i toto mnou identifikované negativum je pouze relativní, protože to mnoho lidí může vnímat jako výhodu. Někteří kolegové svůj první rok v auditu ukončili předčasně, protože čekali něco jiného. Jak by to ale zjistili, kdyby to nezkusili? Moje očekávání se naplnilo, spíše bylo ještě o něco překonáno. Můžete tu pracovat se spoustou zajímavých lidí v nadstandardních podmínkách a získat ohromné množství zkušeností v překvapivě krátkém čase. Jsem rád, že jsem si mohl práci v auditu vyzkoušet a vážím se nabídky další spolupráce.
Chceš-li se i ty přihlásit na stáž v Auditu, vyplň přihlášku na webu http://www.pribehzacina.cz/audit/.