Je CSR podvod?
Před pár lety jsem se, ještě jako student, zúčastnil konference „Zelená podnikatelská strategie“ v Mladé Boleslavi. Jeden z řečníků tehdy ve svém příspěvku diskutoval i problematiku CSR obecně s tím, že ve velkém množství firem se jedná v podstatě o podvod … Pojďme tomu učinit přítrž! /PS: trochu jsem se rozepsal, ideální čtení na dlouhé letní večery!/
Věta, která mi tenkrát uvízla v paměti, zněla asi takto: „Jakákoliv CSR aktivita, kterou firma řádně nepropaguje, je v zásadě podvod na majitele a akcionáře.“ A je to pravda. Některé firmy v posledních letech vynakládají na dobročinné, ekologické a podobné účely významnou část zdrojů. Když se zamyslím nad přínosy pro danou firmu, napadají mě tři oblasti:
- Lepší image na trhu (směrem ke klientům i k potenciálním zaměstnancům)
- Vyšší spokojenost zaměstnanců
- Dobrý pocit majitelů/akcionářů? (schválně ponecháno s otazníkem)
Dobrý pocit majitelů
Vezmu to odspodu – poslední bod by se dal zahrnout v případě majitele-filantropa, jako jsou třeba Warren Buffett nebo Bill Gates. I v naší malé kotlině uprostřed Evropy se takoví najdou, ale pravidlo to zatím rozhodně není.
Spokojenost zaměstnanců
Ke druhému bodu mám tezi, se kterou možná nebudete všichni souhlasit, ale je to zkrátka můj názor – aby byl člověk dlouhodobě šťastný a spokojený, musí se naučit více dávat než brát. Obecně. V opačném případě se život stává jen honičkou za nejrůznějšími pozlátky. Nemám teď na mysli rozdat všechny peníze a přejít na asketický způsob života, spíše se zamyslet nad tím, co můžu udělat pro druhé, kde můžu realizovat svůj potenciál pro celou společnost apod. Často drobnost, kterou udělám, může způsobit spoustu užitku nebo radosti někomu jinému.
Je pravda, že moc zaměstnanců by se asi pod moje myšlenky nepodepsalo, ale jsem přesvědčen o tom, že v každém z nás alespoň dřímá nějaké povědomí o „dobru“ a že snad každý by označil pocit po provedení dobrého skutku za pozitivní. Pokud jsou tedy pracovníci firmy do CSR aktivit osobně (a dobrovolně!) zapojeni, na jejich spokojenost by to mělo mít kladný vliv. Nehledě na efekt „placeného volna“ a odpočinku od pracovního shonu.
Lepší image
Asi se shodneme, že primární cíl podnikání je zisk (neziskovky teď do podnikání nepočítám), proto veškeré aktivity firem musí být podložené budoucími výnosy. A tak i CSR musí vycházet z poptávky na trhu – pozitivnější image v očích klientů a zákazníků může přinést vyšší tržby, kladné body se hodí i u potenciálních zaměstnanců, protože firma si pak může vybírat z většího množství kandidátů a získá tak lepší a efektivnější pracovní sílu.
Troufám si tvrdit, že právě tohle je oblast, kde může dojít k výše uvedenému podvodu, kdy firma CSR dělá, ale nepropaguje a tím nezískává pozitivní efekty z lepší image. A také je to oblast, ve které se můžeme angažovat všichni – jak už jsem psal, CSR je dána poptávkou. Záleží tedy na nás všech. Pokud budeme vnímat všechny ty cedulky a oznámení o nejrůznějších oceněních, charitativních nebo zelených projektech pouze jako módní výstřelek, snahu svézt se na vlně zájmu, případně podbízet se lacinými gesty, pak budeme v zásadě podporovat v úvodu uvedený „podvod“. Ale hlavně nepodpoříme rozvoj oblasti společenské odpovědnosti firem.
Tvořme poptávku!
Gratuluji všem, kteří se prokousali článkem až sem, občas bývám (jak by řekl pan Rosický z VŠE) trochu epicky široký … Teď přijde malé shrnutí.
- CSR aktivity jsou podvod, pokud nejsou dostatečně propagovány.
- Člověk primárně tíhne ke konání „dobra“, byť nás moderní doba tlačí jinam.
- Firmy budou podporovat CSR pouze ve chvíli, kdy to pro ně bude ziskové, tedy když bude v cílových skupinách dostatečná odezva.
Kdo tedy chce „více dávat, než brát“ (viz výše) nebo alespoň si trochu zlepšit poměr, může se do CSR aktivit firem zapojit velmi jednoduše – pojďme společně tvořit poptávku! Zajímejme se o to, co firmy dělají pro společnost, věnujme pozornost nejrůznějším žebříčkům a oceněním, alespoň prolistujme CSR materiály, které se k nám dostanou. Vytvářejme i interní poptávku – tj. ptejme se po CSR i u svého zaměstnavatele, účastněme se takových akcí. Nás to moc nestojí a firmy to tlačí k větší společenské zodpovědnosti. Díky nám bude byznys zodpovědnější! :)
Začít můžete klidně hned – věnováním pozornosti níže uvedenému podpoříte mého zaměstnavatele v dalších společensko-zodpovědných činnostech, ve kterých se budu s radostí opět angažovat! Díky!
**************** NÁSLEDUJE REKLAMNÍ SDĚLENÍ ****************
Některé CSR aktivity, kterých jsem se sám zúčastnil:
- Jarní úklid a pomoc v domě pro lidi s autismem (organizace APLA) – hromada konzultantů jeden den uklízela okolo domu, vymalovala několik pokojů, pomohla s drobnými stavebními úpravami a stěhováním.
- Charitativní štafeta v rámci Pražského maratonu (organizace Running with those that can’t) – běh pod hlavičkou charitativní organizace a fundraising (závod s TOP managementem, každá minuta = 500 Kč od firmy pro organizaci)
- Rozvoj finanční gramotnosti pro seniory (v rámci evropského roku pro aktivní stárnutí) – seniory jsme provedli hrou Finanční svoboda a vysvětlili základní pojmy a závislosti v oblasti rodinných financí.
Další CSR aktivity, které mě teď namátkou napadají:
- Četné finanční sbírky, kdy firma vždy zdvojnásobí finanční částku vybranou mezi zaměstnanci (např. sbírky na pomoc postiženým povodněmi v Japonsku a Austrálii, každý rok partnerství s jinou charitativní organizací – APLA, Amelie atd.)
- Zapojení zaměstnanců do dobrovolnických aktivit – Jarní úklid v ZOO Dvůr králové, výpomoc při dětském dni v Praze, …
- Podpora dárcovství krve
- Pomáháme tím, co umíme – služby neziskovým společnostem zdarma (finanční audit, vzdělávání vedení organizací, poradenství, …)
Část ocenění a certifikátů naší firmy:
- Top odpovědná firma 2011 (Druhé místo pro KPMG Česká republika v kategorii Nejštědřejší firemní dárce, v letech 2010 a 2009 jsme získali první místo.)
- Člen platformy Byznys pro společnost
- ISO 14 001
A komu by tenhle výčet nestačil, více informací najde v CSR sekci našeho domovského webu, konkrétně v sekci Archiv.