Jak to v MC chodí aneb hledáme nové talenty!
MC roste a opět se blíží další kolo nových náborů. O tom, jak probíhá výběr, zde již bylo několikrát psáno. Co se ale děje po nástupu? Jak se v Management Consultingu pracuje? Na to bych se dnes rád zaměřil a přiblížil, na co se může případný úspěšný zájemce těšit.
Hned na začátku se však sluší upozornit na to podstatné – text v tomto článku je pouze ilustrativní a vychází z mých zkušeností, které se mohou u každého lišit. Konkrétní situace se mění projekt od projektu, tým od týmu, manažer od manažera.
Čerstvý absolvent k nám nastupuje na juniorní pozici Business Analyst. Podle svého zaměření a manažera, který o něj má zájem, je pak zařazen do jedné ze tří částí MC:
- Commercial – poradenství komerčním subjektům;
- IT Advisory (ITA) – poradenství v oblasti IT;
- Public – poradenství subjektům veřejné správy.
Na juniorní pozici obvykle ještě neprobíhá specifické odborné vymezení a člověk na projektech dělá ty univerzální činnosti, které procházejí všemi projekty – od počátečního vyhledávání podkladových dat přes jejich průběžné zpracování dle zadaných pokynů po konečnou jazykovou kontrolu a formátování výstupů. Díky tomu si tak lze celkem rychle rozšířit spektrum znalostí a zjistit, která oblast člověka baví nejvíc a ve které by se chtěl v budoucnu víc profilovat. Oproti předchozímu přístupu, kdy bylo rozdělení lidí v rámci týmů striktnější, je dneska v MC trend co nejvíce týmy vzájemně prolínat, takže i já, zařazením Commercial, si zažívám projekty pro veřejné instituce.
A jak je to s rozdělením rolí na projektech?
Přestože v rámci celého KPMG ČR je vzájemná spolupráce spíš neformální než formální (každý si tyká s každým), v rámci projektu přesto panuje jistá hierarchie. Projekt má na starosti „manažer zakázky“, který ručí za finální dodání klientovi a proto má konečné slovo při schvalování výstupů. Do samotné práce příliš nezasahuje a jen průběžným dohlížením řídí projekt tím správným směrem. Dál v hierarchii je „in-charge“ – seniorní konzultant, který zadává úkoly a dle možností se také podílí na tvorbě výstupů, zejména v těch ryze odborných částech. No a pak jsou junioři. Těch je obvykle víc a plní svoje jednotlivé úkoly, které pak dohromady znamenají dotažení projektu do zdárného konce. Někdy jsou to úkoly z hodiny na hodinu či ze dne na den, někdy je to komplexnější úloha na týden či víc.
A co z toho plyne? Je hodně malá pravděpodobnost, že by člověk po nástupu měl řídit jiné lidi. Na druhou stranu se však klade důraz na velkou samostatnost a schopnost řídit svůj čas. Málokdy se stane, že někdo pracuje jen na jednom projektu, ale obvykle pracuje na více a časové potřeby se vzájemně dynamicky mění, takže schopnost posoudit kolik mi úkol zabere času a kolik mi zbude na ostatní projekty, bych označil za jednu z těch důležitějších.
Ale pokud jsi hvězda s ultimátní znalostí, která je zrovna potřeba, tak může být všechno jinak ;)