Hrátky s čertem
Auditoři nejsou všude vítáni. Někteří klienti si naše služby objednávají sami, rádi a dobrovolně. Jiní k tomu jsou donuceni nadnárodním vedením. Z toho občas vyplynou zvláštní situace, které sledují jediný cíl, totiž zmást „nepřítele“. A někdo se třeba jen nudí, tak nám dělá práci zajímavější.
V ideálním případě si předem dojednáme detaily auditu a podklady, které budeme potřebovat. Po příchodu převezmeme majoritní část podkladů a v průběhu auditu žádáme už jen minimum věcí. Občas však nastanou komplikace. Dostáváme věci postupně až v týdnu, kdy audit již probíhá. To je ještě ta lepší možnost, když jsou podklady pouze zpožděné ale jinak bezvadné. Zde se pomalu dostávám k pointě.
Neexistuje standardizovaná podoba podkladů. U letitých klientů typicky dostáváme každý rok velmi podobně vypadající soubory. Po personální změně pak často pomůže, když klientovi ukážeme, co jsme dostali minulý rok a on ten podklad dokáže dodat v aktuální verzi. Zpracování je pak hračka. Tedy pokud účetní program negeneruje výhradně textové soubory, které si vyžadují další zpracování, než s nimi můžeme pracovat. Bohužel právě skrze podklady si s námi klienti občas hrají. Méně problematické a velmi časté je tvrzení, že už jsme to či ono přece dávno dostali. Samozřejmě nedostali. Ale po urgenci podklad většinou dorazí. Mnohem větší problémy způsobují zaslané podklady, které jsou neúplné nebo chybné.
Neúplné podklady si můžete představit tak, že si vyžádáte 30 faktur a dostanete 24. Zažádáte si zbylých 6 a dorazí 2... Zní to jednoduše, ale nesmírně to zdržuje. U chybných je to mnohem složitější, protože jich dostanete skutečně 30, ale 17 z toho jste vůbec nechtěli. Jenže musíte všechny projít, ujistit se, že to opravdu není ono, a ve výsledku to je ještě náročnější přebírání. Nedávno se nám u velmi nekomunikativního klienta stalo, že jsme si vyžádali jeden údaj – číslo. Odpovědí byl email s pdf souborem o 100 stranách, kde informaci prý najdeme. Nenašli jsme, nebyla tam, spletl si soubor.
Právě překonávání podobných překážek nabízí velký prostor k osobnímu růstu, jelikož s přibývajícími zkušenostmi řešíte problémy, které jste potkali v minulosti, mnohem rychleji. Možností jak zlobit auditory je sice hodně, ale většina klientů naštěstí není tak kreativní, aby vymýšleli stále něco nového. Klienti s hroší kůží jsou dokonalý trenažer asertivity. Občas si říkám, že musí být placeni z našeho tréninkového fondu.