Zpět na články

Čtyři a půl mýtu o Management Consultingu

Management Consulting (neboli MC) vlastně není specificky definovaný. Většina consultantů není schopná bez přemýšlení (někdo ani potom) odpovědět na otázku, co vlastně dělají. Nicméně mýtů je o něm spousta. Přečtěte si o několika, které se mi po pár letech v MC nezdají úplně pravdivé.

1. Vše, co consultanti dělají je vzít klientovi hodinky z rukou a říct mu kolik je hodin.

Podle spousty lidí consultant říká jinými slovy něco, co už klient dávno věděl. Ještě se mi nestalo, že by toto bylo alespoň trochu pravda. Je pravdou, že některá řešení se zdají přímočará, nicméně dojít k nim trvá spoustu hodin, schůzek, brainstormů, workshopů, analýz, bez kterých by se to neobešlo. Organizace jsou navíc komplexní mechanismy, znát high-level řešení věcí neznamená, že realita napříč celou společností (a jejími částmi) je vyřešená.

2. Hlavním nasazením consultantů je vyhazovat lidi.

Když má společnost velké problémy s výdělky, je s tím samozřejmě spojena potřeba co nejvíce snížit redundanci v nákladech, což se ve většině případů týká lidské síly, ale jen protože má z pravidla největší podíl na výdajích. Nicméně, moje projekty byly prozatím zaměřeny na druhou stranu rovnice a to podporu růstu nebo hledání nových možností lokálně či mezinárodně.

3. Management Consulting je darwinistický, jdete nahoru nebo pryč.

Je běžně známo, že consulting není jednoduchá profese. Stále vás někde „challenguje“, stále je třeba se zlepšovat. Obecně jsou cíle růstu nastaveny v consultingu velice vysoko, což je ale zároveň jeho přidaná hodnota. Je i pravdou, že některé firmy adoptují „up or out“ politiku. Nicméně celá tato záležitost je nafouknutá. Z mé zkušenosti nejsou vysoké cíle proto, aby se nejslabší články firmy eliminovaly, ale aby firma a zaměstnanci nestáli na místě, stále měli popud se rozvíjet. V tomto duchu také funguje kultura firmy, jež sdružuje lidi, kteří jsou jednak inteligentní a také se chtějí a umí učit nové věci. Není se tedy čeho bát, je to tvrdé, ale okolí a odměna jsou sladké.

4. Consultanti jsou neustále na cestách.

Moje projekty jsou z většiny zpracovávané z našich kanceláří na pražském Florenci a s klienty se setkáváme běžně u nich. Nicméně byly i takové projekty, které se odehrávaly v zahraničí nebo jsme se s klientem museli setkávat tak často, že se vyplatí pracovat na místě. V tomto ohledu tedy hodně záleží na projektu a klientovi. Obecně je ale cestování méně intenzivní a máte to pod kontrolou než jsem čekal.

4 a půl. Consultanti neustále pracují šílené hodiny, i přes víkendy a svátky.

Kdo si o consultingu trochu přečte, tak čeká, že consultanti pracují šílené hodiny, dokonce mohou úsvit vidět dvakrát, než se vyspí.

Toto nemůžu úplně vyvrátit, consulting je „work hard, play hard“ kariéra. Lze tedy předpokládat, že pracujeme o něco víc, než v běžných firmách, jelikož (abych to počeštil) bez práce nejsou koláče. Jdete do toho s tím, že se chcete rychle posouvat, mít dobré zázemí, kolegy, poznávat lidi výměnou za nasazení.

V realitě se čas hodně odvíjí od projektu. Některé projekty jsou náročné, vyžadují absolutní nasazení někdy i do nočních hodin. Ze zkušenosti jsou tyto projekty zároveň těmi nejzajímavějšími a z kterých jsem si odnesl nejvíce zkušeností.

Tento mýtus je tedy z části pravda, zase ale ze zkušenosti můžu říct, že práce do ranních hodin není každodenní normou, práce přes víkend se občas naskytne, pokud si to situace žádá a svátky, ty jsou svátky, to už by musela být opravdu nouze :-)

Volné pozice