Co je to audit?
Zajímá tě, v čem spočívá audit a jestli bys ho mohl dělat i ty?
Máme za sebou jarní vlnu různých studentských veletrhů a já bych se s Vámi proto rád podělil o jednu informaci. Pravidelně se zúčastňujeme takových veletrhů na ekonomických vysokých školách, ale nebráníme se ani studentům z jiných oborů, právě naopak! Rádi se setkáme i se studenty třeba humanitních nebo technických oborů, kteří mají zájem u nás pracovat.
Z takovýchto akcí mám i spoustu příběhů se studenty, kteří ale nejsou ekonomicky zaměření, o KPMG nikdy neslyšeli a přišli se jen zeptat, co nabízíme za práci. Bývá pak trochu oříšek vysvětlit jim, co je to vlastně audit. Zapátral jsem proto v různých zdrojích, zeptal se zkušenějších kolegů a dal dohromady ucelené informace o tom, jak a proč audit vznikl a co je tedy jeho obsahem.
Jak a proč audit vznikl a co je tedy jeho obsahem? Rád se s vámi o to podělím.
Audit jako ekonomická disciplína není zase až tak stará, její počátky sahají do přelomu 19. a 20. století. Jistě, že nejrůznější účetní prověrky a kontroly probíhaly už od té doby, co fungují peníze a účetnictví, zaměřme se ale přímo na audit.
Roku 1903 byl jmenován ředitelem lucemburské společnosti na výrobu gramofonů Thomas Audi. Shoda s automobilkou Audi je čistě náhodná, tu navíc založil August Horch a automobilku pojmenoval po svém příjmení přeloženém do latiny. Pan Audi jakožto rodilý Němec dostál své pověsti a společnost na výrobu gramofonů vedl velice přísně a puntičkářsky. Dokonce si ani jeden den neodpustil návštěvu výrobní haly, kde pravidelně peskoval dělníky za nepořádek na pracovní desce, nebo za nedodržování výrobních postupů.
Svoje návštěvy si pečlivě zapisoval a měl tak přesnou evidenci, kdo a kdy se jakým způsobem provinil proti podnikovým směrnicím. Pro své zaměstnance pak pravidelně jednou za rok připravoval takzvaný „management letter“, kde uváděl všechny nedostatky adresované pro daného zaměstnance. Nezapomněl samozřejmě připojit doporučení, jak se daných chyb příští rok vyvarovat.
Postupem času navíc zjišťoval, že souhrn chyb jednou ročně není dostačující a motivující, a proto chodil po výrobě s bločkem a nechával zaměstnancům na stole vzkazy v psané formě, aby si je lépe zapamatovali. Takový vzkaz vždycky obsahoval kontrolovanou oblast, výrok k dané oblasti a nechyběl podpis ředitele Audi T.
Pro nepříjemnou prověrku se ve společnosti vžil název AudiT a zaměstnanci jej užívali jako varování ostatních před blížícím se ředitelem:
„Pozor, audit!“
Jak se společnost rozrůstala, rostl s ní také význam slova audit v celé Evropě. Společnost se po první světové válce přeorientovala na výrobu naslouchadel pro vojáky zasažené granáty, kteří téměř přestali slyšet. Po druhé světové válce se společnost vrátila ke svým kořenům a naplno rozjela výrobu Hifi věží a později walkmanů.
Manažerský přístup pana Audiho se dostal kvůli úspěchu společnosti dokonce do učebnic managementu po celém světě a slovo audit se tak naplno začalo používat pro nepříjemnou a šťouravou prověrku, ze které vždycky vyvstanou doporučení, která se zdají druhé straně vzdálená od reality a sotva proveditelná.
Věřím, že touto pravdivou historkou jsem vám přiblížil auditu mnohem více, než kdybych vám začal sofistikovaně vysvětlovat auditní procesy. Chceš být také součástí této bohaté historie? Není nic jednoduššího, než se přihlásit do výběrového řízení ZDE a stát se tak novým členem Audiho rodiny!