Co dělá asistent auditora z oddělení Financial Services?
První pracovní den roku 2012 byl trochu zvláštní. Sice by to měl být počátek hektické auditní sezóny, ale spousta z nás byla ještě duchem na silvestrovském mecheche. Co je ale důležité, klienti 2. ledna zpravidla ještě nemají nachystané podklady potřebné k zahájení auditních prací, proto bylo hodně asistentů ve FS „bez práce“ a emaily s předmětem „assistant available“ přicházely jak na běžícím páse. Já jsem doháněl resty z konce roku a vzpomínal, co jsem vlastně dělal minulej měsíc.
Hned 2. prosince se na VŠE konal Den auditorské profese a já byl spolu s dalšími vyslán jako zástupce z řad asistentů. Doufám, že to pro Vás bylo alespoň trochu přínosem (více o Dnu auditorské profese v článku Jiřího zde). Z akce jsem pospíchal domů. Měl jsem přesně 2,5 dne na to, abych se naučil na jednu ACCA zkoušku, která se konala v pondělí (více o ACCA v článku Jany zde), takže víkend zabitej a navíc bůhví jak to dopadlo, bude to 50 na 50. Výsledky by měly být v únoru.
Týden na to jsme odjeli na východ Čech na interim audit jednoho našeho klienta. Já měl na starosti přípravu MiFID zprávy. Co je MiFID zpráva? Ono je asi nejdřív lepší říct, co je vlastně předmětem auditu. Podle §2, odst. a zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech, se povinným auditem rozumí ověření řádných a mimořádných účetních závěrek nebo konsolidovaných účetních závěrek…Ano jednou z činností, kterou pro klienta děláme, je ověření řádné účetní závěrky. Z rozsahu ekonomických činností však pro klienta můžou vyplývat i další povinnosti. Konkrétně tento klient je podle zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, obchodníkem s cennými papíry a z tohoto titulu pro něj vzniká povinnost předložit ČNB do konce dubna auditorem vypracovanou zprávu o přiměřenosti opatření přijatých za účelem ochrany majetku zákazníků (tzv. MiFID zpráva) v souladu s vyhláškou č. 303/2010 Sb., o podrobnější úpravě některých pravidel při poskytování investičních služeb, ve znění pozdějších předpisů.
Co jsem konkrétně dělal? Na začátku jsem uvedl stručný popis ověřovaných oblastí klienta. Pak už jsem na základě procházení vnitřních směrnic a procesních knih klienta, diskusí s kompetentními zaměstnanci a provádění řady testů ověřoval, zda opatření, které klient pro ochranu majetku zákazníka provedl, jsou přiměřená :)
Důležité je především to, aby mezi obchody na vlastní účet klienta a na účet jeho zákazníků byly vytvořeny tzv. čínské zdi a dále aby klientské prostředky byly vedeny na odlišných účtech, tedy aby tyto obchody byly zachyceny odděleně i v účetnictví. Vyhláška samozřejmě vyžaduje mnohem více prvků ochrany. Nově např. musí obchodník s cennými papíry uchovávat záznamy komunikace s klientem. Protože náš klient uzavírá obchody se svými zákazníky většinou telefonicky, testoval jsem splnění tohoto požadavku na .wav souborech se záznamy telefonických pokynů zákazníků klienta, takže to nebylo vůbec tak nudný, jak se na první pohled může zdát.
Jen co jsme se v pátek vrátili do Prahy, čekal nás jako odměna tradiční KPMG Vánoční večírek (o něm více v článku Petra zde a v článku Terezy zde). Aby toho nebylo málo, tak jsme si ještě v pondělí střihli jednu rozlučku, jelikož po několika letech se jeden náš kolega rozhodl změnit týmové barvy a zkusit štěstí jinde. Zbytek týdne pak utekl jako voda a přišlo vytoužené volno, které jsem celé strávil psaním diplomové práce. Snad si na mě vedoucí mé práce ještě pamatuje…