Zpět na články

Audit je o lidech a medvědech

Audit větších podniků se skládá ze dvou hlavních částí. První se říká interim a probíhá většinou na podzim před koncem fiskálního roku. A je to docela legrace.

Představte si to zjednodušeně tak, že po příchodu ke klientovi zjišťujete, co se tam děje. Poznáváte, na čem daná firma vydělává a jaká je její finanční pozice. Zároveň mapujete procesy a snažíte se tak zachytit, jaký je dopad běžného života ve firmě do účetnictví.  

Přečíst si vnitropodnikové směrnice nestačí. Taky to není zrovna ta nejzáživnější činnost. Naopak tou pro mě nejzajímavější částí práce jsou schůzky se zaměstnanci klienta. Většinou se zabýváte jejich náplní práce a trendy v odvětví.

Vzájemné rozhovory se ale občas mohou vydat nečekaným směrem. Jednou jsme například s klientem řešili lov medvědů v Asii. Jindy zase dovolenou v Egyptě uprostřed nepokojů. Prostě legrace.   

Komunikace je základ

Bez pořádné analýzy silných a slabých míst klienta (a také medvědů) se audit neudělá. A navíc kde jinde se vám poštěstí potkat s vrcholovým managementem a promluvit si třeba o vývoji na trhu? Je to prostě šance vidět, jak firma opravdu funguje v realitě.

První dny v KPMG nečekejte, že tyto schůzky hned povedete s klientem jako rovným s rovným. Na začátku většinou asistujete staršímu kolegovi a děláte ze schůzky zápis. Postupem času ale získáte na jistotě a začínáte se klienta ptát sami. Pokud jste zvědavý - jedině dobře.

Klienti jsou také lidé jako vy. Rádi vyprávějí historky mimo původní rámec agendy vaší schůzky a mají rádi, když se na ně občas usmějete a přitom s nimi jednáte profesionálně. Audit je prostě práce nejen s čísly, ale hlavně s lidmi. A proto je schopnost jednat s nimi i jednou z těch klíčových při náboru do KPMG. A je určitě mnohem důležitější než znalost mezinárodních standardů výkaznictví.

Volné pozice