7 otázek pro mzdovou účetní
O finančním účetnictví jsem toho, myslím, napsala už víc než dost. V našem oddělení se ale věnujeme taky zpracování mezd, jsme přece AS&P – Accounting Services and Payroll. Jak to chodí ve mzdové účtárně, se dozvíš od mojí kolegyně Péti, kterou jsem důkladně vyzpovídala.
Pod názvem mzdová účetní si většina lidí představí někoho kdo, jim spočítá výplatu. To asi ale nebude váš jediný úkol.
To určitě ne. Kompletní zpracování mezd sice tvoří gró naší práce, ale věnujeme se i dalším činnostem. Vystavujeme také různá potvrzení, vstupní a výstupní dokumenty pro zaměstnance, zajišťujeme kontroly firem ze strany státu a v neposlední řadě také poradenství pro klienty. Zároveň je naším denním chlebem komunikace s příslušnými úřady (FÚ, ÚP, SSSZ) a zdravotními pojišťovnami.
Jak se liší náplň práce juniora a seniornějších pozic?
Odlišnost vnímám hlavně v míře samostatnosti. U nás junioři nedělají pouze podřadnou práci, do které se nikomu nechce. Naopak se snažíme je co nejvíce zapojit a zadávat jim praktické úkoly. Již od začátku získávají zakázky, se kterými jim zkušenější kolegové pomáhají a oni jim na oplátku pomáhají s jednoduššími a rutinními úkony (zadávání do systému, vyplňování potvrzení atd.).
Konzultanti, specialisti i senioři pak mají na starosti větší společnosti a složitější mzdovou agendu.
Kdo jsou vaši klienti?
Škála našich klientů je opravdu široká a napříč všemi odvětvími. Stejně tak velikost firem je různá, nejsou výjimkou ani podniky s více než 2 tisíci zaměstnanci. Tak velká firma má však přidělenou pouze jednu účetní, která se věnuje výhradně jí. Z pohledu rozdělení na české a zahraniční je to odhadem tak 50:50. Vždycky ale platí, že každý klient má své specifické požadavky, kterým se snažíme vyhovět.
Zmiňuješ velký podíl zahraničních firem. Znamená to, že při práci používáte hodně angličtinu?
Přesně tak, a nejen angličtinu. Některé kolegyně komunikují také v němčině. Konkrétně u mě tvoří anglicky mluvící klienti asi 75 % zakázek, takže angličtina je u mě na denním pořádku. Musím uznat, že i tak je to občas oříšek. České mzdy se totiž od těch zahraničních často diametrálně liší a vysvětlovat klientovi anglicky něco, co je těžké vysvětlit i v češtině, dá někdy pořádně zabrat.
Jakou máte pracovní dobu? Co práce z domova?
U nás si přijdou na své ranní ptáčata. Začínáme totiž už v 7 hodin ráno. Když to ale dobře jde, tak domů odcházíme už v 15:30, což má určitě svoje výhody. Práce z domova je u nás bohužel z bezpečnostních důvodů nepřípustná, protože zpracováváme velmi citlivá data klientů.
Co považuješ na práci mzdové účetní za nejzajímavější?
Líbí se mi, že je to takové celoživotní studium. Pořád se dozvídáš nové informace, narážíš na zajímavé případy... Samozřejmě to pokračuje i každoročními změnami v české legislativě. Taky mi přijde fajn, že se mi moje znalosti hodí i v civilním životě. Zvládnu si spolehlivě spočítat výplatu a vím, na co mám nárok a právo.