Příběh o tom, jak jsem se dostal do Deals
Cesta, která mě zavedla do týmu Deal Advisory v KPMG byla sice klikatá, ale rozhodně zajímavá. Rád se s vámi o ni podělím ve svém článku. A taky vám prozradím, pro koho se práce v Deals nejvíc hodí.
Ke své práci jsem se dostal postupně
Už na střední škole mezi mé oblíbené předměty patřila matematika a sociální vědy, zejména ekonomie. Bylo pro mě tedy logickým krokem svoje vysokoškolské studium zaměřit ekonomickým směrem. Sebral jsem se, a odjel do Skotska studovat na univerzitu, kde před více než 200 lety položil základy moderní ekonomie sám Adam Smith.
Velká čtyřka má svou reputaci
V našem kampusu byly firmy Velké čtyřky doslova všudypřítomné. Prezentovaly se nejen na kariérních veletrzích, ale především pořádaly různé akce, soutěže a networkingy, a podporovaly i studentské aktivity.
Tenkrát jsem se přihlásil na pozici stážisty v londýnském auditu společnosti EY. A po mnoha kolech pohovorů a testů jsem byl přijat. Tahle zkušenost mi pomohla získat přehled v základech financí, a také mi potvrdila, že právě financím se chci ve své kariéře věnovat.
Po ukončení studií jsem se rozhodoval, co dál, a dokonce jsem získal pracovní nabídku v Londýně. Tu jsem však kvůli rodině a přátelům odmítl, a vrátil se zpět do Prahy. Tady jsem začal pracovat v Deloitte – v týmu zaměřeném na hloubkové finanční analýzy. Za dva roky jsem se tak naučil, jak fungují transakce a co všechno obnáší práce poradce. Avšak po čase jsem zjistil, že na transakcích mě nejvíc baví setkávání s managementem, negociace a pochopení byznysu jako takového. A ne jenom finanční analýzy a účetnictví dané firmy. A právě to byl důvod, proč jsem odešel z Deloitte, a přišel do týmu Deal Advisory v KPMG.
V Deals dělám každý den něco jiného
Na práci v Deals mě baví, že je pestrá, rozmanitá a mám možnost se účastnit celé transakce. Ne jenom jedné její fáze, jako tomu bylo v předešlém zaměstnání. Každý můj den tady je jiný. Někdy dělám pro naše klienty research potenciálních firem ke koupi, jindy mám schůzku s managementem firmy, která naopak chce, aby ji někdo koupil. V tom případě nám společnost vysvětluje, jak její byznys funguje, a taky předkládá argumenty pro případné kupce. Já následně připravuji informační memorandum, kde analyzuji finanční data poskytnutá společností. Ta se snažím zpracovat tak, aby jim kupující co nejlépe porozuměl.
A když zrovna nepracuji na konkrétním projektu a nedělám nabídky, tak pomáhám našim kolegům zaměřeným na oceňovaní společností nebo na hloubkové finanční analýzy a učím se zase novým věcem, které pak můžu zužitkovat během další transakce.
Pro koho je to job jako stvořený?
Myslím, že tahle práce je ideální pro člověka, který má rád čísla, rozumí financím, ale nechce trávit 8 hodin denně analyzováním dat v Excelu. Je to to pravé pro někoho, kdo je sice hodně analytický, ale také umí komunikovat s klienty, prezentovat a dokáže lidi dovést ke kompromisu, což je v transakcích naprosto klíčové.