Ivana Dvořáková
Specialist, Markets and Marketing
Pro Vyrostlijsme.cz zpovídám ty nejzajímavější lidi z KPMG. Doufám, že tě jejich příběhy inspirují a brzy před můj mikrofon zasedneš i ty. ;-)
Za dobu, co Eva Fryjaufová pracuje v KPMG, se vypracovala na pozici senior manažerky, a to i při výchově tří synů. V rozhovoru představila tým Accounting advisory services a popsala, jak se dá skloubit rodina a kariéra.
Accounting advisory services jsou součástí oddělení Risk consultingu. Název je trochu zavádějící, vedení účetnictví není předmětem našich služeb, i když účetní znalosti také máme. Připravujeme reporting, například podle IFRS (mezinárodních reportingových standardů), a konsolidujeme, tedy sestavujeme souhrnné výkazy pro skupiny firem. Rovněž přednášíme pro KPMG Business Institute nebo pomáháme klientům správně nastavit finanční procesy a KPIs.
Uvnitř týmu máme více specializací a přesahů. Naši kolegové rozumí také ESG, XBRL reportingu, oceňování a v sezóně vypomáhají jako auditoři. V rámci toho se také specializujeme na různé druhy průmyslu. Já se aktuálně nejvíce zabývám sektorem real estatu, energetiky a také rozvojem služeb pro centra sdílených služeb.
Jedná se o to, že globální společnosti centralizují například účetnictví, daně, nákup nebo IT za celou skupinu na jednom místě a díky tomu realizují úspory z rozsahu. V regionu střední a východní Evropy došlo v posledních letech k masivnímu nárůstu těchto center a další rozvoj se ještě očekává, a proto jsme se zahraničními kolegy vytvořili skupinu, která těmto centrům pomáhá. Díky mezinárodní spolupráci dokážeme klientům nabídnout větší flexibilitu i širší zkušenosti a využívat kapacit kolegů ze zahraničí.
Konsolidace spočívá nejdříve v rozdílové analýze, při níž zjišťujeme rozdíly mezi jednotlivými společnostmi, případně i zeměmi. Následně sjednotíme reportingová pravidla skupiny a sesbíráme informace od firem ve skupině, k čemuž používáme například reportingové balíčky. Pak sesumarizujeme údaje a vyloučíme vzájemné vztahy mezi firmami. Nakonec sestavíme konsolidovanou účetní závěrku. Zní to poměrně jednoduše, ale celý proces je dost náročný na znalost legislativy, plánování, koordinaci i flexibilitu.
Často nastupujeme v momentě, kdy firma rychlým úspěchem přeroste možnosti svého finančního oddělení. Má příležitost dosáhnout na lepší financování, ale k tomu potřebuje prezentovat své výkazy podle IFRS. Nemá však zatím dostatečnou kapacitu vlastního reportingového oddělení ani potřebné softwary nebo zkušenosti. Najme si tedy nás a my jí pomůžeme překlenout čas, než se její reportingové oddělení dostane na požadovanou úroveň. Často s ní pak zůstáváme i poté, kdy pomáháme v nejvyšší sezóně. Některým firmám se ani tak investice do vlastního oddělení finančního reportingu nevyplatí, takže si stále nechávají strategické rozhodování a my pro ně operativně zpracujeme dílčí části, na které jim chybí kapacity.
Vystudovala jsem VŠE, fakultu financí a účetnictví, obor bankovnictví. Při vysoké jsem měla brigádu v bance, ale po škole, v roce 2002, jsem se rozhodla přihlásit do velké čtyřky, kterou jsem brala jako etalon kvality. Přijali mě do auditu a já se do KPMG tenkrát tak těšila, že jsem nastoupila už v srpnu, i když standardně se nastupovalo až v září. Nebyla jsem v práci ani 14 dní a začaly povodně. Bydlela jsem na opačné straně Vltavy, takže jsem první dny dostala do timesheetu kód „FLOOD02“ a pak jsem ke klientům podnikala vlastivědné výlety zatopenou Prahou.
Při první rodičovské mě zlákali do oddělení Accounting advisory services a já se zapojila jako konzultantka na částečný úvazek. Pracovala jsem z kanceláře, ale když práce překročila smluvený úvazek, umožnili mi kolegové odpracovat část hodin z domu. Po porodu druhého syna jsem v podobném módu pokračovala. Kromě konsolidací, reportingu a finančních procesů jsem školila klienty pro KPMG Business Institut i své kolegy. V roce 2014 mě povýšili do manažerské role a o dva roky později jsem si pořídila třetí dítě. S trochou nadsázky jsem udělala kariéru při mateřské a rodičovské dovolené.
Důležité bylo kvalitně plánovat a také schopnost rychlého přepnutí pozornosti a soustředění. Když jsem s dětmi, soustředím se plně na ně, když pracuji, přepnu na odborný problém.
Měla jsem jako konzultant stálé klienty, práci jsem zvládala dobře zorganizovat. Pak jsem si dopředu domluvila dny, kdy jsem školila, nebo jezdila ke klientovi. Ve zbytku času jsem obvykle byla přes den s dětmi a pracovala, když usnuly. Většinu práce jsem pak udělala od sedmi večer do jedné v noci. Měla jsem spoustu energie a byla ráda, že se mohu věnovat dětem a současně si udržet kontakt s prací, která mě bavila, takže mi ani moc nevadilo, že jsem šest let moc nespala. Osvojila jsem si v té době užitečnou vlastnost: usnout a vstát v kteroukoliv denní a noční hodinu. Neocenitelná byla také podpora manžela, rodiny, kolegů a sousedky, které jsem platila za pohotovost v případě důležitých schůzek.
Pro mě osobně to byla možnost, jak si při péči o malé děti udržet kontakt s profesí. Aktuálně ho už nevyužívám tolik, protože moje manažerská role vyžaduje více osobního kontaktu a děti mi odrůstají.
Z pohledu vedoucího je to příležitost, jak zejména kolegyním s malými dětmi umožnit lepší skloubení pracovního a osobního života, a tím si udržet kvalitní zaměstnance alespoň na částečný úvazek. Home office ale není pro každého. Ne každá maminka chce při rodičovské pracovat a ne každý má predispozice, aby zvládl v domácím prostředí zasednout s plným soustředěním k počítači a práce se mu neslila v celodenní neefektivní přelétávání, při kterém není duchem ani v práci, ani doma.
Kolegyně, se kterými tímto způsobem pracujeme, to zvládají bravurně. Těm nejlepším a osvědčeným jsme schopni hodně vyjít vstříc. Jejich efektivita je velmi vysoká a my jsme rádi, že nám vypomohou v sezóně, kdy máme nejvíc práce. Výhodou je, že jejich návrat do pracovního procesu pak proběhne poměrně hladce.
Pro nás v KPMG je to realita už řadu let. Kolem roku 2000 byly v Česku částečné úvazky raritou, ale v našem auditu bylo běžné, že se seniorky, supervizorky a manažerky zapojovaly v sezoně na konkrétní projekty. Například jako asistentka jsem v roce 2002 spolupracovala se dvěma manažerkami, které měly 30-50% úvazek. Jedna z nich je dnes partnerkou.
Začala bych tím, co se nezměnilo. Pořád je tu tým inteligentních, příjemných lidí, kteří si vstřícně předávají znalosti. Zní to jako klišé, ale je to tak doopravdy. Na vysokoškolské brigádě v bance jsem vnímala, jak si každý hájí svou pozici, v KPMG ti kolegové pomohou jít nahoru. Jen už si teď předáváme zkušenosti téměř z generace na generaci. Vždyť já pomalu začínám nabírat juniory z generace svého nejstaršího syna.
Vyvíjelo se například portfolio služeb a vnímání KPMG ze strany klientů. Oproti roku 2002 nás klienti více vnímají také jako poradce. Dále jsme se přestěhovali z náměstí Míru. Nostalgicky vzpomínám na školení v tesko baráčku, u kterého kolegové pěstovali rajčata. Na druhou stranu nám novou budovu po rekonstrukci závidí leckterá zahraniční návštěva.
Každý rok nabíráme do Accounting advisory services 3-5 juniorů, ať už absolventů na plný úvazek, tak i studentů – stážistů. Vítáme také uchazeče s praxí v účetnictví nebo auditu.
Je to pestré. Ze začátku kontroluje a čistí data, připravuje přílohy k účetním závěrkám a učí se poznávat finanční a konsolidační procesy. V sezóně se může podívat na stáž do auditu, někdy také nahlédne do jiných částí Risk consultingu, jako je interní audit, ITA (IT poradenství a audit) a podobně. Průměrně po dvou letech povýší na konzultanta. Vždy k juniorům přistupujeme individuálně a pomáháme jim pracovat na tom, co je nejvíce zajímá.
Zaujala tě práce v Accounting advisory services? Tak koukni na otevřené pozice a brzo si můžeš konsolidaci vyzkoušet s Evčou na vlastní kůži.
Specialist, Markets and Marketing
Pro Vyrostlijsme.cz zpovídám ty nejzajímavější lidi z KPMG. Doufám, že tě jejich příběhy inspirují a brzy před můj mikrofon zasedneš i ty. ;-)