8 typů lidí, které potkáte na forenzním interview
Interview nedělají jen novináři. I my forenzici je používáme ve své práci. Je to věda a taky trochu psychologie. A občas to není úplně příjemné.
Forenzní interview v kostce
Nejdřív si musíme ujasnit, jaká interview při svých forenzních projektech provádíme. Můžeme je rozdělit na dva hlavní druhy – informační a konfrontační.
Informačních interview je drtivá většina, protože provoz v každé firmě funguje trošku jinak a potřebujeme si proto ujasnit, jak fungují nastavené procesy, např. proces nákupu nebo politika darů. Zajímají nás samozřejmě i psaná pravidla, ale ta nemusí existovat a také ne vždy platí, že co je psáno, to je dáno. Informace o praxi můžeme tedy nejlépe získat rozhovorem s člověkem, který se tím zabývá dennodenně.
Konfrontačních interview je oproti těm informačním jako šafránu. Jak už název napovídá, v tomto případě nejde jen o získání informací, ale spíš o konfrontaci dříve zjištěných skutečností s pohledem „respondenta". Proto se tento typ uplatňuje zejména ke konci projektu. Konfrontační interview mívají předem pevně danou strukturu, a proto může samotná příprava s nimi spojená trvat i celý předešlý den nebo dva.
Oba typy se v mnohém liší, jedno mají ale podle mě společného – nejdůležitějším prvkem je člověk, kterého se ptáme. Každý má samozřejmě svá specifika, ale ze zkušeností nasbíraných za poslední rok jsem vypozoroval 8 častých typů.
1. Pohádkář
Poznávací znamení: Jooo, abyste to pochopili, to se musíme vrátit do roku 1994…
Pohádkář je člověk, který rád mluví a ještě radši se poslouchá. To by samo o sobě až tak nevadilo, protože od něj můžeme získat kvanta informací. Bohužel množství není vše a nám jde hlavně o odpovědi na položené otázky. Navíc pohádkáři toho nejen toho hodně namluví, ale snad s ještě větší chutí si k svému vyprávění přimyslí pár perpných detailů. A to je pravý opak toho, co by každý forenzik chtěl.
2. Loajální zaměstnanec/entusiasta
Poznávací znamení: Jsem ve firmě už přes 20 let, byl jsem tehdy zaměstnanec číslo 3, ale to nejde takhle jednoduše, to vás musím vzít do výroby.
Tento člověk je s firmou spojený už po dlouhá léta a ví toho opravdu hodně. Interview s ním může odhalit plno detailů o historii firmy nebo spolupráci s určitými dodavateli (nutno říci že často důležitých detailů, o kterých neexistuje písemný záznam). Obvykle vám chce ukázat všecno, od A do Z.
3. Nováček
Poznávací znamení: Já to dělám teprve měsíc, takže nevím.
Není nováček jako nováček. Může se jednat už o protřelého mazáka, který jen nedávno dostal na starosti něco nového, nebo jde o opravdového nováčka, který si může leda tak zavzpomínat na staré dobré časy v předešlém zaměstnání. Nedostatek informací nováčkové často kompenzují ochotou pokusit se informace dohledat. Lze ale potkat i speciální typ nováčků – věčné nováčky, kteří sice něco dělají už několik let, ale informacemi zrovna neoplývají, protože to kdysi sice převzali a dále se o nic vlastně ani nezajímali.
4. Důvěřivec
Poznávací znamení: Máme tu tenhle systém pro sledování dodavatelů, přes to jde všechno a nic se nemůže stát.
Víra v systém je sice skvělá a třeba i tohoto člověka motivuje ho využívat beze zbytku. Stačí ale nějaké špatné nastavení a „něco“ se klidně dít může. V jedné firmě se nám stalo, že jsme prověřovali schvalování objednávek a využívali jsme hezkou přehlednou tabulku z ERP systému. Zanedlouho se ale ukázalo, že systém jména schvalovatelů tahá automaticky podle předpokládaných pozic a opravdové schvalování se skrývá o pár kliků dále. Přišli jsme na to jen díky tomu, že šéf nákupu zrovna nebyl v práci a musel nám s naším dotazem pomoci jeho zástup.
5. Dobrák od kosti
Poznávací znamení: Já vám to hned najdu a pošlu.
Ve firmách se ale vyskytuje i určité množství dobráků, kteří jsou ochotni vše potřebné dohledat a svižně poslat. Uvědomují si, že jsme sem přišli dělat svojí práci a k tomu, abychom ji dokončili, potřebujeme i jejich pomoc. I proto je radost s nimi pracovat. Za takového dobráka můžeme označit i zmíněný „zástup“ ze čtvrtého bodu.
6. Za firmu i život položím
Poznávací: Jo, my to takhle tady děláme, ale firmě se to vrátí několikanásobně.
Tito zaměstnanci pro firmu dýchají dnem i nocí, a to v ní třeba ani nejsou tak dlouho jako Loajální zaměstnanci. To je sice fajn, ale příliš silný machiavellismus u šéfa nákupu nebo CFO nemusí být zrovna to pravé ořechové. Jeden příklad z praxe za všechny – firma získala velkou stavební zakázku na základě tenderu, který řídila paní J. Ta byla tak hodná, že si ani neřekla o peníze (wow), takže se jí šéf prodeje rozhodl místo toho věnovat produkty firmy v nezanedbatelné hodnotě. Když s tím poté byl konfrontován, tak navrhoval, že vše klidně zaplatí ze svého.
7. Reklama na ticho
Poznávací znamení: …
Už jste si někdy pinkali tenisákem o stěnu? Interview s tímto člověkem působí asi takto. Ví hodně, ale nepoví skoro nic a jen čeká, až se zeptáte tak, že už se tomu nejde vyhnout. Nebo nejde dál mlčet. Ticho ani odpověď "nevím" pro nás nejsou všemocné, obzvlášť pokud se jedná o konfrontační interview. Zároveň platí, že i určitá chvíle naprostého ticha může mít svůj význam a zkušený tazatel by se neměl pokusit to trapné ticho vyplnit.
8. Agresor
Poznávací znamení: To už jsem vám přece říkal minule!
Někteří lidé žijí s tím, že nejlepší obranou je útok. Naše otázky jim přijdou zbytečné, čas s námi považují za ztracený a jejich ochota spolupracovat se blíží absolutní nule. Často pro to ale mají svůj dobrý důvod, který může souviset i s naší přítomností ve firmě. Důležité je nenechat se rozhodit, zachovat klidnou hlavu a trpělivě vysvětlovat.